De siste årene har svenske entreprenørfirmaer kjøpt opp flere av de største norske. Dette avspeiles i anbudskonkurransen. NCC og PEAB var representert ved de svenske morselskapene, for øvrig deltok det mindre kjente svenske firmaet BESAB foruten Vägverket. Norske firmaer var dårlig representert. Eneste norske anbyder var Vedlikeholdservice fra Drammen.
Vägverket Produksjon skal utføre omfattende arbeider inne i brua - mannhull, trapper, leidere og elektriske kabler skal skiftes ut og betongskader skal repareres. Dessuten skal begge gangbanene utvides. For å få plass til utvidelsen må kjørebanen innsnevres fra 7 til 6 meter. I forbindelsen med innsnevringen skal rekkverkkanter, rekkverk og lysstolper skiftes ut.
Da den nye Svinesundbrua ble åpnet i 2005, ble den gamle stengt for alle kjøretøyer tyngre enn 3,5 tonn, unntatt busser. Men fortsatt er det så mye trafikk over brua at det kan gjøre arbeidet med innsnevring vanskelig. Brua blir derfor enveiskjørt med lysregulering så lenge arbeidet pågår, bortsett fra en periode på 6 uker om sommeren da det blir trafikk i begge retninger. Dessuten blir byggetiden romslig. Entreprenøren behøver ikke gjøre seg ferdig før november 2008.
Utgiftene til utbedringen av brua deles likt mellom Norge og Sverige.