Det var i november i fjor at regjeringen gikk inn for kjøp av kampflyet F-35, produsert av amerikanske Lockheed-Martin.
Flyet fikk prislappen 18 milliarder kroner klistret på seg. Seks milliarder kroner billigere enn konkurrenten JAS Gripen.
Nå hevder NRKs Brennpunkt at valutaestimatene som regjeringen har lagt til grunn er basert på en svært lav dollarkurs.
Valutaestimater fra januar 2008
Ifølge Brennpunkt ble valutaestimatene lagt inn i prismodellen allerede i januar 2008, uten at staten kjøpte valutasikring. En høyere dollarkurs ville gitt et dyrere kampfly. Da Stoltenberg holdt sin pressekonferanse i november, hadde dollarkursen økt 30%, mens den svenske kronen hadde blitt litt billigere.
Forsvarsdepartementet avviser at regjeringen har lagt en fast, lav dollarkurs til grunn for valget av F-35 som Norges fremtidige kampfly.
- Ingen rot i virkeligheten
Ifølge en pressemelding sendt ut tirsdag kveld har departementet tvert i mot forsøkt å beregne hva dollarkursen vil være på det tidspunktet man eventuelt skal betale for flyene, det vil si flere år frem i tid.
- Brennpunkts påstander har derfor ingen rot i virkeligheten. Forsvarsdepartementet har hatt kontakt med Brennpunkt omkring disse påstandene, men må dessverre registrere at grundig dokumentasjon av fakta blir oversett, skriver departementet i meldingen.
Svensk priskrangel
Prisestimatet på det svenske flyet opprørte svenskene, som gikk ut og avviste Norges opplysninger om at JAS Gripen er et dyrere fly en F-35.
- Vi respekterer Norges valg. Det er alltid kundens rett å vurdere hvert anbud. Derimot så er det viktig for meg å forsvare at det svenske anbudet dels var et fastprisanbud fra den svenske staten til den norske, dels også at vi har en helt annen vurdering når det gjelder kostnadene enn den Norge har hatt, sier den svenske forsvarsministeren Sten Tolgfors til Brennpunkt.
Kvalitetssikret beløp
Departementet skriver at det aldri har hevdet at 18 milliarder 2008-kroner, som var pristilbudet fra amerikanerne, men at det er er et reelt pristilbud, basert på konkrete forutsetninger om antall produserte fly, tidspunkt for vår leveranse og beregnet dollarkurs i det tidsrommet Norge forventer å få sine fly levert.
- Dette beløpet er eksternt kvalitetssikret i tråd med de retningslinjene som gjelder for store offentlige investeringer, i henhold til faglig anerkjente metoder. Usikkerheten knyttet til begge kandidatenes kostnader er tatt med i våre beregninger av samlet investeringskostnad samt levetidskostnader, heter det i meldingen.