PROSJEKTERING

Vant prosjekteringen av parsell 2 på E18 Langangen – Rugtvedt

Den franske entreprenøren Eiffage og konsulentselskaspet AFRY fortsetter samarbeidet om detaljprosjekteringen også på parsell 2 på strekningen.

Gilles Rolland, EGC Project Director i Eiffage, og Anton Husøy, Direktør Transportation i AFRY.
Gilles Rolland, EGC Project Director i Eiffage, og Anton Husøy, Direktør Transportation i AFRY. Foto: AFRY
Jarle SkoglundJarle SkoglundJournalist
10. okt. 2022 - 11:05

I 2020 vant AFRY oppdraget med å detaljprosjektere parsell 1 og 3 på den 17 km lange strekningen E18 Langangen - Rugtvedt. Nå er også parsell inkludert i samarbeidet.

Fortsetter samarbeidet

Parsell 2 består av en firefelts motorvei mellom Lanner og Kjørholt i Porsgrunn kommune. Utbyggingen vil løse de til tider store utfordringene med trafikkavviklingen gjennom Porsgrunn.

Veiprosjektet er et av de første i Norge til å bruke CEEQUAL, og
målet er å oppnå EXCELLENT nivå. AFRY har vunnet oppdraget i konkurranse med andre ledende aktører.

– Vi er stolt av at Eiffage har valgt å fortsette samarbeidet med AFRY og at vi nå får tilliten til å detaljprosjektere hele E18 Langangen - Rugtvedt prosjektet, et av de største samferdselsprosjektene som pågår i Norge akkurat nå, sier Anton Husøy, som er direktør innen Transportation i AFRY

Nå inngår den franske entreprenøren Eiffage og AFRY nytt samarbeid om detaljprosjekteringen av parsell 2 på samme strekning. <i>Foto:  AFRY</i>
Nå inngår den franske entreprenøren Eiffage og AFRY nytt samarbeid om detaljprosjekteringen av parsell 2 på samme strekning. Foto:  AFRY

Optimaliseringsfasen har gitt resultater

I perioden 2020-2022 har Eiffage og AFRY sammen med Asplan Viak gjennomført en optimalisering- og reguleringsprosess av arbeidsomfanget for parsell 2. Dette har ført til en beslutning om å gå fra tre kortere tunneler til en ny, sammenhengende og lenger tunnel og et mer komplekst veisystem ved Rv. 36 Skjelsvikdalen.

– Vi opplever Eiffage som en kompetent og seriøs entreprenør. Vi har et tett samarbeid med Eiffage, og gjennom dem, med Nye Veier, Porsgrunn kommune og andre involverte, sier Husøy.

Etter planen skal hele strekningen være ferdigstilt i begynnelsen av 2026.

Prosjektet er fullstendig modellbasert

Prosjektet er 100 prosent modellbasert og det stilles store krav til geometrisk representasjon og informasjon i modellene for å kunne ivareta kvalitet og kontroll.

Digitale verktøy har vært sentrale for å kunne visualisere og formidle informasjon fra modeller til praksis og virkelighet. Her har AFRY blant annet brukt Site Vision (AR) som har gitt stor verdi i formidling av fremtidig situasjon.

Magnus Ankarstrand i Yara Clean Ammonia sier at ambisjonene på Herøya består, selv om storskala produksjonen av grønt hydrogen er lagt på is.
Les også

Grønt hydrogen lagt på is: Slik vil Yara kutte utslipp nå

Les mer om:
Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.