126 unge robotkonstruktører deltok i konkurransen. Rosenbot vant turneringens hovedpris. Ozonlaget seiret i selve robotturneringen, siden laget var best i de fleste øvelsene.
12 norske, et svensk og et amerikansk lag med barn i alderen fra 9 til 16 år deltok i turneringen. De siste åtte ukene har de konstruert hver sin robot for å løse oppgaven. Selve konkurransen varte i syv timer.
Scott i nød
Oppgaven het SOS Sydpolen. Den gikk ut på å bygge en robot som kunne manøvrere seg frem til Sydpolen, der Robert Falcon Scotts ekspedisjon var i nød. Roboten måtte krysse en hinderbane i form av et veldefinert konkurransebord. Banen skulle forseres på kortes mulig tid, og lagene fikk ekstrapoeng for hvert proviantdepot roboten plukket opp på veien. Banen kunne tilbakelegges enten ved å velge en lang rute i periferien av brettet, eller via en kort, men vanskeligere rute med en topp i midten.
Etter å ha bygd robotene, har elevene programmert dem for oppgaven. De fikk ingen annen bruksanvisning enn den som fulgte med i Legoesken, og den fortalte bare hvordan de ulike sensorene og motorene virket, og hvordan programmeringen foregikk. En del av oppgaven var også å organisere lagene og dokumentere arbeidet underveis. Til det brukte de kamera og datautstyr som var donert av sponsorene.
Nyttig moro
Barna har gjennom lek og moro fått innsikt i og opplevet et industrielt utviklingsprosjekt. Mange av barna ser nå trolig på ingeniørarbeid og realfag med helt andre øyne, slik hensikten med turneringen var. Selv om en rekke priser ble delt ut til de ulike lagene, fikk alle de 126 deltakende barna medalje.
Årets turnering var et vellykket prøvearrangement, og den politiske ledelsen i Bodø ønsker å fortsette som vertsby. Neste år arrangeres en nasjonal turnering med mesterskap i flere norske byer, som etterfølges av en nasjonal eller skandinavisk finale.
– Turneringen i Bodø hadde ikke vært mulig å gjennomføre uten støtten fra bedrifter og organisasjoner i næringslivet, sier prosjektleder Per-Arild Konradsen.
Ericsson, Statoil, NCC, TBL, HP, Microsoft, NIF og Norges forskningsråd har bidratt med penger, utstyr og dommere. I tillegg har hvert lag hatt voksne veiledere.