Byggvaremearkedet er i ferd med å eksplodere.
– Markedet er vanvittig opphetet. På et halvt år har for eksempel prisen på gips steget med rundt 10 prosent, sier Jon Anders Nordahl.
Prisen på helt vanlige byggevarer som isolasjon og trevirke har også økt dramatisk.
- Vi ser en eksplosiv prisøkning på helt vanlige byggevarer, sier Jon Anders Nordahl, innkjøpssjef i NCC Construction AS.
Lang leveringstid
- Det som tidligere var lagervare kan i dag ha leveringstid opptil 14 uker, sier innkjøpssjefen i NCC Construction.
Byggenæringen kunne ikke forestille seg at det faktisk skulle bli knapphet på de mest tradisjonelle hyllevarene.
- På sikt kan dette få store konsekvenser for entreprenørene i forhold til forsinkelser og overleveringstidspunkt. Liten tue velter fort et stort lass!
Knapphet på hyllevarerByggevarer har steget med 3,4 prosent det siste året. Over hele landet bygges det som aldri før.
De store entreprenørene har for lengst fylt ordrebøkene for 2007. Mens Ola Nordmann lar seg inspirere av TV-programmer som "Ekstrem oppussing" og pusser opp både hjem og hytter.
– Vi ser at de store kjedebutikkene bytter ut mat og klær for å få plass til byggevarer. Mange norske byggevareleverandører har tømt alle bufferlagrene sine og produserer nå på ordre. Det blir for dyrt for alle parter, sier Nordahl.
Byggeboom i Øst- Europa
Det er derimot ikke bare i Norge at dette er et problem:
– Markedet er opphetet flere steder i Europa. I de tidligere østeuropeiske landene er det byggeboom. Her opplever vi knapphet på råvarer som sement og prisøkning. I tillegg er det mangel på arbeidskraft i disse landene, sier Bjørn Omreng, innkjøpsdirektør hos Skanska Norge, som påpeker at bildet ikke er svart hvitt.
Går utenlands
Likevel satser flere av de store entreprenørene nå på å kjøpe inn en større andel av byggevarene utenlands. Det gjelder både NCC, Skanska og Veidekke.
– Vi tvinges til å søke alternativer utenlands for å finne konkurransedyktige priser og sikre leveringskapasitet. Dette er god trening i å tilpasse seg den globalisering som skjer i vår bransje, men jeg er bekymret for norske byggevareaktører, sier Nordahl, som påpeker at oppgangstider ikke varer evig.
– Nå må vi raskt utvikle nye samarbeidsformer med større grad av åpenhet, nytenkning og samhandling. Vi må sette fokus på kostnadsbesparende tiltak og effektivitet. Dette høres kanskje rart ut når bransjen går alt hva remmer og tøy kan holde, men det er helt nødvendig hvis vi skal overleve på sikt.