INDUSTRI

Varm og sikker lykke på hjemmebane

20. aug. 2006 - 08:07

DEFA fikk et overskudd på utrolige 82 millioner kroner før skatt i fjor selv om de fleste produktene fremstilles i Norge.

DEFA kan se tilbake på en 60-årig historie.

Bedriften ble startet i 1946 av Didrik Eidsvig. I dag er det tredje generasjon med samme navn som gründeren som er sjef i den helt privateide bedriften. Og her er det ingen grunn til å gå på børsen for å hente kapital.

I fjor ble omsetningen på 292 millioner kroner med et overskudd på 82 millioner kroner før skatt. Ikke dårlig av en norsk produksjonsbedrift hvor det meste av produktene fremstilles i Norge.



60-åring

Det var som leketøysfabrikk Defa så dagens lys. På 50-tallet var det belysning og elektrisk materiell som var hovedproduktet. Den suksessfulle satsingen på motorvarmerne kom ikke før på 60-tallet, omtrent samtidig som bilismen slo rot i Norge.

På 80 tallet ble produktområdet utvidet med bilalarmer, og de siste årene er alarm-området utvidet til både båter og motorsykler. Defa har også utvidet sikkerhetsporteføljen til systemer for overvåkning og sporing av båter og kjøretøyer.

20 land

80 prosent av bedriftens produksjon går til eksport, og dette tallet er økende. Tidligere var det Norden som var hovedmarkedet, men nå eksporteres det til over 20 land. Til og med til Japan, hvor alarmanlegg i importerte biler er blitt en stor suksess.

— Det kan høres ut som vi selger sand i Sahara, men forklaringen til suksessen i Japan skyldes at vi har utviklet en unik ekspertise på de nye signalbussene i moderne biler. Jeg vil påstå at vi har opparbeidet en ledende posisjon i verden på dette feltet, og vi er svært flinke til å utnytte signaleringssystemet i bilenes Control Area Network (CAN). Det gjør at vi lett kan tilpasse våre produkter til alle slags biltyper, sier adm. direktør Bjørn-Harald Skjevestad i Defa Security.



Attraktive produkter gir sterk vekst

Defa har vokst kraftig de siste årene både gjennom oppkjøp og ved organisk vekst. De har kjøpt bedrifter i Danmark og Sverige og noe av denne produksjonen er flyttet hjem til Nesbyen.

Det er ikke bare bedriften som gjennomgår endring. Produktene er også i rivende utvikling. Det bygges mer og mer elektronikk og programvare inn i dem så de får den funksjonalitet som markedet etterspør.

DEFA Automotive (bilvarme), DEFA Lighting (belysning) og DEFA Security (sikkerhetsprodukter, bl. a alarmer og posisjonering/sporing) er dominerende markedsaktører innenfor sine nisjer. Alle områdene er i sterk vekst basert på en dedikert satsning i DEFA med blant annet videreutvikling av dagens produkter, nyutvikling og inntreden i nye markeder. Merkevaren DEFA står høyt i kurs i mange markeder. Optimismen er stor i selskapet for tiden.

Tekno og distribusjon

— Vi har meget ambisiøse mål og vi skal komme dit gjennom å ha de mest funksjonelle produktene med innovativ, god teknologi samtidig som vi skal videreutvikle våre allerede sterke distribusjonskanaler i alle markedene og yte god support, sier Skjevestad.

— I tillegg til den veksten vi har nå ser vi mange nye muligheter for nye tilgrensende forretningsområder. En av de nye satsingene er avanserte sikkerhetssystemer for tyngre kjøretøyer. Vi har utviklet et tosonesystem som overvåker både førerhuset og lasterommet i kjøretøyet. Alarmen kan også settes til å sende alarmer til tre ulike adresser på SMS om noe skulle skje. Vi ser også store ekspansjonsmuligheter på det såkalte M2M-området hvor maskiner snakker med maskiner for å utføre funksjoner. Det viktige er at vi nå behersker teknologien og at vi kan utvikle den videre i mange retninger både raskt og rimelig, sier Skjevestad.



Kompetanse

Defa har i underkant av 25 ingeniører som driver utvikling av nye produkter og produksjonsmetoder. Til sammen jobber det rundt 200 ansatte på DEFA i Norge. De aller fleste jobber på fabrikken i Nesbyen.

— Det har gått overraskende bra og rekruttere flinke folk selv på et så lite sted. Konsentrasjonen av talent gjør det nok enklere å rekruttere ekspertise i store byer, men til gjengjeld får vi medarbeidere med sterk lojalitet og innsatsvilje. Tigangen til spesialister har imidlertid gjort at vi har lagt utviklingsavdelingen for sikkerhetsproduktene i Sandvika utenfor Oslo. Til disse produktene kreves hardware og software kompetanse av høy kvalitet.



DEFA produserer svært mange av produktene selv og har egne støperier både for plast og aluminiumsdeler. De siste par årene har de også hentet tilbake elektronikkproduksjonen som tidligere var satt ut. Nå har de etablert en robotisert linje for overflatemontering og lodding av kretskort, og de er svært fornøyd med lønnsomheten og fleksibiliteten til prosjektet.



Kina også

Selv om det meste av produksjonen skjer i Norge har DEFA som så mange andre etablert seg i Kina nær Shanghai, men de har gjort det på sin egen måte. I stedet for å sette bort produksjonen der nede har de leid et lokale og bygd opp sin egen fabrikk.

— Vi begynte med å ansette en dyktig sjef, og så har han bygget opp sin egen stab. I dag jobber 45 personer på DEFA i Kina på det fjerde forretningsområdet, Defa Technology, men de har bare interne kunder. I tillegg driver de med innkjøp i Kina. Det vi ser er at den kinesiske delen av DEFA gjør mer effektive innkjøp av komponenter. Det er tydelig at kinesere er meget dyktig til å forhandle med andre kinesere, sier Skjevestad.

DEFA har overført noe produksjon av kupevarmere til Kina og kommer til å ekspandere produksjonskapasiteten. Det kommer antagelig ikke til å gå vesentlig ut over aktiviteten i Norge. Ekspansjonsplanene betyr at kapasiteten må utvides i begge landene, og mye vil handle om å gjøre de riktige produksjonsprosessene på riktig sted i forhold til våre målsetninger.

Skjevestad mener det som er viktig er å ballansere produksjonen og utnytte den lokale ekspertisen og maskinparken best mulig. Det gjelder for både Norge og Kina. Han peker på at de lave kostnadene til arbeidskraft gjør at produksjonen er mindre automatisert på fabrikken i Kina, men store forskjeller er det ikke. Det er dyktige medarbeidere i begge land.



Bevisst på endring

— Selv om DEFA er en gammel bedrift, er vi i rask endring og vi er bevisst på hvordan vi skal utvikle bedriftskulturen vår, sier Skjevestad.

Det innebærer at de utvikler et tydelig verdigrunnlag som kommuniseres til alle medarbeiderne. Alle skal ha bedriftens verdier i blodet. I tillegg dyrker de frem et A-lag; utvalgte medarbeidere som de satser på for å utvikle vekststrategien videre. Samtidig utvikler de og moderniserer støttefunksjoner og verktøy som å innføre balansert målstyring og nye IT-systemer.

Les mer om:
Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.