Ferdigstillelsen av den nye Varoddbrua på E18 gjennom Kristiansand blir flere måneder forsinket, opplyser prosjektleder i Statens vegvesen, Jan Helge Egeland.
Hovedentreprenør for prosjektet er PNC Norge. Den nye brua bygges som en fritt-frembyggbru med tre søyler og to hovedspenn på 260 meter og 200 meter. Totallengden er på 1150 meter hvorav selve brua utgjør 654 meter. Brua var opprinnelig beregnet til å stå ferdig 1. april 2020.
– Brua bygges i seksjoner som støpes ut fra søylene. Oppgaven har vært noe mer kompleks enn forutsett, og har krevd større mengder med armeringsjern enn planlagt i hver enkelt seksjon, sier Egeland til Veier24.
Han forteller at den samlede forsinkelsen for seksjonene fører til at ferdigstillelsen av brua vil skje flere måneder senere enn planlagt. Undervannsarbeidene har også vist seg å bli noe mer omfattende, men dette har bidratt lite til forsinkelsene.
Nå blir rivingen av den gamle hengebrua fra 1956 også utsatt noe. Opprinnelig skulle tårnene bli sprengt vekk, men planene er endret slik at brua vil bli tatt ned bit for bit. Gammelbrua ligger så tett på den nye at nybrua ikke kan bygges helt ferdig før gammelbrua er revet.
Når gammelbrua rives vil derfor 400 meter av den nye Varoddbrua bare ha 17 meter av de 19 meter bredde brua skal ha. Brua vil likevel være åpen for trafikk med redusert hastighet, mens det jobbes med å gi de siste 400 meterne full bredde.
Egeland sier til Veier24 at det trolig blir satt trafikk på nye Varoddbrua fra midten av april 2020, mens september/oktober er det sannsynlige tidspunktet for ferdigstillelsen av brua.
Beskrives som en cowboybransje: : – Mange har for dårlig drenering