Regjeringens innstramminger som følge av Ukraina-krisen og generell dyrtid vakte reaksjoner overalt hvor prosjekter ramlet ut av porteføljen. Spesielt var skuffelsen stor i nord, der blant annet prosjektet ny E6 gjennom Sørfold ble tatt ut av planen.
Sørfold-prosjektet handler ikke bare om kortere vei, men også om at det er mer lønnsomt å eliminere den gamle veien der man uansett vil stå foran store kostnader knyttet til oppgraderingen av tunnelene i henhold til forskriftene.
Miljødirektoratet: Hvis Stortinget ikke vil ha kraft fra land, bør de si det nå
Gladnyhet på tur
Nyheten som ble sluppet i midten av august om at en av de tre parsellene tas inn igjen vakte begeistring i nord, men fortsatt gjenstår to parseller i Sørfold, samt andre utsatte prosjekter i resten av landet.
Vedum besøkte i helga Senja, hvor han sammen med fiskeri- og havminister Bjørnar Skjæran bød på nok en budsjettlekkasje, denne gangen et lokalt havneprosjekt som ble lovet oppstartmidler utenom oppsatt prioritering.
Avklaringen vil komme i NTP
– Kan vi forvente at en del utsatte prosjekter kommer tilbake i porteføljen igjen nå som regjeringa slipper opp litt etter innstrammingene som ble gjort i statsbudsjettet?
– Ja, og den avklaringen vil komme i den NTP-en som legges frem til neste år. Men så gjorde vi også en ting til: Vi delte opp prosjektet slik at det skal bli mulig for nasjonale og lokale entreprenører skal kunne få konkurrere, sier Vedum.
Han erkjenner at volumet på de totale arbeidene i Sørfold kanskje ville gjort at det uansett var naturlig å dele det opp i flere entrepriser.
– Ja, det er har det vært en diskusjon om. Og regjeringa mente at det var den beste måten å gjøre det på, sier Vedum til Veier 24.
Konkurranse presser prisen
Bjørnar Skjæran skyter inn at dette var Aps syn også når det gjaldt utlysningen av Hålogalandsveien, et prosjekt som nå gjennomføres som OPS med svenske Skanska som samarbeidspartner.
– Vi så jo hva resultatet ble der, og norske entreprenører sier jo at det går en smertegrense på tre- fire milliarder. Og du så jo at MEF og NHO var kjempefornøyde med den måten vi nå går frem på i Sørfold, for samferdselspolitikk må også være næringspolitikk.
– Nå har vi tatt den første delen, og så kommer de neste to senere i håndterbare størrelser. Og jeg tror at når også de lokale og regionale entreprenørene får være med å konkurrere, så presser det prisen nedover, sier Bjørnar Skjæran.
Feil kalkulator
Vedum understreker at Sørfoldtunnelene er viktige for hele Nord-Norge, som frakter sine varer sørover landet. Er veien stengt her, handler det om 11 timers omkjøring rundt Sverige.
– Og slik staten regner på slike ting, så blir dette definert som et veldig ulønnsomt prosjekt. Men vi synes jo det er et utrolig viktig prosjekt fordi det binder Norge sammen. Slike samfunnsnytte-regnestykker blir ofte veldig teoretiske, mener Vedum.
Ekspert: – Dette er ikke idealisme hvor amerikanere og europeere står på barrierene for folkerett