Søfteland viste den kraftige kostandsøkningen i forbindelse med driften og vedlikeholdet av nyere vegtunneler, og avslørte at det i Vegdirektoratet nå arbeider med forslag til nye kontraktsformer hvor målet er at det skal påhvile entreprenøren et ansvar ut over byggetiden.
– Dette vil kunne være et virkemiddel for å redusere den negative effekten av grensesnittet mellom anlegg og vedlikehold. Kompetansen fra anleggsperioden vil dermed lettere overføres til vedlikeholdet, og entreprenøren må tenke mer langsiktig i anleggsfasen. Lenger garantitid kan ha ein tilsvarende effekt., sa Søfteland som antydet at et slikt vedlikeholdsansvar kan strekke seg i opptil 10 år.
Må bli best i verden
Vegdirektøren brukte anledningen overfor de 520 deltagerne på Fjellspregningskonferansen å ta til orde for et krafttak for å øke kompetansen innen tunnelbygging i Norge.
– Så viktig som bygging og drift av tunneler vil være for oss i Norge også i framtida, må vi satse på å ha den beste kompetansen i verden. Tunnelkompetanse skal være et viktig satsingsområde for oss i Statens vegvesen, ikke minst fordi vi nå har et vesentlig handikap uten egenproduksjon. Vi ønsker fortsatt å vere en totalfaglig kompetent bestiller. Vidare kompetanseutvikling stiller derfor nye krav, ikke bare til oss i Vegvesenet, men til hele veg-, tunnel- og brumiljøet, sa Søfteland.