For et par uker siden stengte Jernbaneverket Bergensbanen før det gikk et farlig ras på Langhelle like før Voss.
Stengningen ble foretatt etter at et nytt varslingssystem for jordskredfare ble tatt i bruk, utviklet av Jernbaneverket og Norges Geotekniske Institutt - NGI.
Gammel ide
Ideen til systemet har sin bakgrunn i flere ras med påfølgende avsporinger og personskader på Nordlandsbanen.
17. desember i 1998 var det et fryktelig uvær på Helgeland. Det førte til at ei fylling gled ut og toget sporet av. Flere passasjerer ble lettere skadet.
Den 10. januar i 2002 skjer akkurat det samme og rammer tre tog ulike steder på Norlandsbanen. I etterkant ble det registrert rundt 30 skadesteder på skinnegangen på grunn av jordbevegelser.
Mye regn = ras
Jernbaneverket hadde da innledet et samarbeid med geolog Frode Sandersen ved NGI for å unngå slike situasjoner. Han påpekte at det er en klar sammenheng mellom nedbørsmengde og jordras, og at de lokale forholdene varierer voldsomt.
Et sted kan det oppstå rasfare når det kommer 17 mm nedbør over en 12-timersperiode, mens et stykke unna kan tålegrensen ligge på 40 mm.
Kart og nedbørsmåling
Resultatet av dette samarbeidet er at Jernbaneverket i dag har kartlagt tåleverdiene for skinnegangen over hele landet.
Dette kartet, og et tett samarbeid Meteorologisk Institutt som oppdaterer nedbørsprognosene langs skinnegangen mange ganger i døgnet, gjør at jordras kan forutsees med stor nøyaktighet.
Ved Jernbaneverket i Trondheim arbeider nå to sivilingeniører kontinuerlig med prosjektet og de samarbeider tett med NGI og Meteorologisk Institutt.
Varslingssystemet har vært i drift siden våren 2002 og har allerede forhindret flere farlige situasjoner som den som nylig oppsto på Bergensbanen.