PROSJEKTER

Vassbakk & Stol fikk stort rassikringsoppdrag på Kvinnheradpakken

Utbedringen av  fylkesvei 500 mellom Austrepollen og Årsnes har en totalramme på 450 millioner kroner.

1500 meter av fv 500, som er en del av Kvinnheradpakken, skal utbedres med bl a ny tunnel.
1500 meter av fv 500, som er en del av Kvinnheradpakken, skal utbedres med bl a ny tunnel. Foto: Siri Johannessen/Wikipedia
Jarle SkoglundJarle SkoglundJournalist
4. juni 2020 - 10:53

Prosjektet ble satt ut på konkurranse i fjor, og prosjektleder Kathrine Løno Lahlum i Vestland fylkeskommune er fornøyd med valget.

– Det har vært veldig god kvalitet på bidragene fra de tre tilbyderne som var med i anbudsfasen. Dialogfasen har vært veldig lærerik og nyttig, og de to andre tilbyderne, som var Bertelsen & Garpestad og Kruse Smith, har vist fram gode kvaliteter. Men til slutt så var det Vassbakk & Stol som leverte tilbudet med det beste forholdet mellom pris og kvalitet, forteller hun.

I midten av mars fikk Mossia gjenoppta arbeidet inn i Mossetunnelen. Da varslet Bane Nor at planen var å gjenoppta alt arbeid ikke lenge etter påske.
Les også

Jernbaneutbyggingen i Moss: Entreprenør med nye kontraktsbrudd

Konkurransepreget dialog = dialog og samspill

I fjor var det informasjonsmøte på Stord for interesserte entreprenører, med påfølgende tilbudskonferanse og prekvalifisering.

– Fra januar til mars gjennomførte vi konkurransepreget dialog. Vi skal bruke en ny samarbeidsform med mer dialog og samspill mellom byggherre og entreprenør.
Vi mener at entreprenøren på denne måten får større mulighet til å påvirke løsninger med sin kompetanse og erfaring, og dermed levere mye bedre på selve gjennomføringen. Ved å involvere entreprenøren tidlig i prosessen tror vi at vi får bedre løsninger, og samtidig sparer tid og penger. Nå skal vi bruke deres samlede kompetanse som vil gi et bedre sluttprodukt, sier Lahlum.

Søve-sarkofagen skal ligge like ved slagghaugen med radioaktivt avfall.
Les også

Her skal Norges første sarkofag for radioaktivt avfall ligge

Klart for utviklingsfasen

Prosjektlederen ser fram til å samarbeide med Vassbakk & Stol framover, og nå skal partene inn i en utviklingsfase. Der skal de komme fram til gode løsninger og bli enige om kostnaden for endelig kontrakt. Hun håper at dette er på plass rundt årsskiftet 2020/2021 og at veiarbeidet kan starte på nyåret.

Prosjektet omfatter en kort tunnel på 1500 meter og utbedring av eksisterende vei på deler av strekningen. Ny tunnel og vei i dagen skal gi bedre trafikksikkerhet, bedre framkommelighet og miljø.

Forsvarsminister Bjørn Arild Gram (Sp) må nok en gang svare Stortinget om radarbyggingen i Nordmarka som ble skrinlagt.
Les også

Reagerer kraftig etter radar-sak: – Dypt tragisk

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.