Mesta holder andreplassen med 25,149 mil. Vegvesenet har også fått anbud av Risa (25,888 mill.), NCC (26,235 mill.), Engelsen Anlegg (30,625 mill.) og Peab (31,507 mill.).
Brua skal krysse Røyksundkanalen. Den erstatter den nåværende brua som er gammel og smal. To biler kan ikke passere på brua, fotgjengere må gå i kjørebanen.
Den nye brua bygges på vestsiden av den gamle. Den får to kjørefelt og et 2,5 meter bredt gang/sykkelfelt. Lengden blir 30 meter fordelt på to spenn.
Oppdraget omfatter også anlegg av tilstøtende veger på begge sider av brua og etablering av VA-ledninger for Bømlo Vatn og Avlaup.
Riving av den gamle brua inngår i entreprisen. Det blir ingen enkel jobb. Spesielt nordre landkar blir vanskelig å bli kvitt. Det er støpt inntil fjell i en bratt skåning. Landkaret må fjernes uten at det oppstår store merker i fjellet. For øvrig godtar ikke byggherren at rester av brua faller ned i kanalen.
Innen utgangen av juni neste år må den nye brua være på plass og den gamle fjernet.