Takket være innføring av digital teknologi i hengerfestet, tilbyr VBG nå helt nye løsninger som gir økt sikkerhet og enklere bruk.
–Med digital teknologi har vi gitt koblingen helt nye funksjoner. Og dessuten åpnet muligheten for både å oppgradere med flere funksjoner og ikke minst integrere koblingen i lastebilens digitale systemer. Det forteller forretningsutvikleri VBG Group Sales Norge, Kjetil Håkonsen.
Varsles ved saksing
Han sier at sensorteknologi gir helt nye muligheter for både sikkerhet og bekvemmelighet. Systemet kan leveres i flere varianter, og kan oppgraderes med ekstra funksjoner senere. Man kan f.eks bli varslet om såkalt «Jackknifing» eller saksing på godt norsk. Holder man på å få en saksing får sjåføren et tydelig varsel om dette.
Et annet ekstrautstyr som nå er mulig, er å få hjelp når man skal koble på hengeren. Radarsensorene registrerer posisjonen til dragstangen og veileder sjåføren for en rask og sikker tilkobling. Dette gjør det mulig for sjåføren å redusere antall ganger ut og inn av førerhuset ved tilkobling. Nå kan han via det systemet koble på hengeren, før han går ut og kobler slanger og kabler.
Mye er nytt
En helt ny-konstruert luftservo er basert på patentert VBG-teknologi. Det gir mer pålitelig funksjonalitet og gjør det enklere for påbyggeren.
– De nye koblingene har betydelig mindre dimensjoner som gir mer plass for påbyggeren og mer handlingsrom for sjåføren. Den nye luftservoen gir redusert risiko for luftlekkasje og det er en forbedret beskyttelse for lås og signalstift , kan Kjetil Håkonsen fortelle.
Den nye koblingen er også lettere. Den velprøvde teknikken i en VBG – kobling er nå enda mer pålitelig. Det øker levetiden, reduserer behovet for service og reparasjon og reduserer med det de totale kostnadene for bileieren.
Ny ventilboks
Til den nye generasjonen koblinger kommer det også en helt ny-konstruert ventil boks med push-in-nipler og forsterkede hengsler som enkelt kan monteres på forskjellige steder på bilen. Vekten på denne er også halvert og den har fått nye håndtak som gjør det enkelt å manøvrere selv med arbeidshansker.
Prosjektet med å ta frem den nye generasjonen har pågått i flere år, med feltprøver over hele Europa og sertifisering etter UNECE R55.