Strekningen utgjør FP 2 i Jernbaneverket og Statens vegvesens fellesprosjekt langs E6 og Dovrebanen. Kontraktssummen er på kr.1.574.802.476,-
Kort byggetid
– Dette er en av de største enkeltkontraktene som hittil er signert innen norsk anleggsbransje. Vi har foran oss et spennende samarbeid og byggetiden er kort. I dette prosjektet skal vi også samarbeide med en stor tysk entreprenør som vil bringe ny kompetanse og nye tekniske løsninger inn i norsk anleggsbransje, sier prosjektleder for Fellesprosjektet E6-Dovrebanen, Taale Stensbye.
– Dette er et utfordrende prosjekt for oss. Vi skal utføre en vanskelig jobb på kort tid og håper oppdragsgiver blir fornøyd med arbeidet vi skal gjøre, sier direktør i Hochtief Solutions AG, Thomas Krause.
Internasjonalt miljø
Mellom Brøhaug og Strandlykkja kommer det til å jobbe anleggsarbeidere fra Tyskland, Slovakia, Sverige og Norge. – I Hochtief er vi opptatt av at våre ansatte skal kunne språket i landet de arbeider i. I dette aktuelle prosjektet er vi allerede godt i gang med å kurse tyske og slovakiske anleggsarbeidere i svensk, slik at de kan gjøre seg forstått med både svensker og nordmenn, forteller Krause.
Svenske Veidekke-folk
Veidekke Entreprenør AS stiller med anleggsarbeidere fra Norge og fra svenske Veidekke. – Veidekke i Sverige er store på bygging av tunnel, derfor er det naturlig for oss å trekke inn våre svenske kolleger, sier administrerende direktør i Veidekke Entreprenør AS, Dag Andresen.
![HP Norge](https://images.gfx.no/80x/2757/2757793/hp%2520logo.png)
![](https://images.gfx.no/cx0,cy1244,cw8192,ch2731,2000x/2848/2848258/hp_day4_roz_ambiente_maja_0384_shot_086%2520(1).jpg)
– Denne kontrakten er den største enkeltkontrakten i Veidekkes historie. Vi er glade for tillitten som er vist oss. Det er også det første byggeprosjektet vi skal gjennomføre med Hochtief og vi gleder oss til å komme i gang, sier Andresen.
Nå starter en fire uker lang samhandlingsprosess før byggestart i april. I denne prosessen skal alle parter som nå utgjør FP 2 møtes for å bli enige om hvordan Jernbaneverket, Statens vegvesen, Hochtief og Veidekke best skal jobbe sammen.