Fra nyttår overtar fylkeskommunene ansvaret for 44.639 kilometer fylkesveier, samtidig som 10 prosent av Vegvesenets ansatte har sluttet i år.
I mai meldte NTB at usikkerhet om organisering og lokalisering i Statens vegvesen hadde ført til at unormalt mange har sluttet i jobben, og at Vegdirektoratet fryktet kompetansetap. Da hadde 221 personer sluttet i fast stilling på fem måneder.
Nå melder VG at rundt 600 ansatte i faste stillinger har sluttet i Statens vegvesen hittil i år, av totalt 6.800 ansatte ved inngangen av året.
Vegdirektøren sier til avisa at en utskiftning av de ansatte på nærmere 10 prosent gjør situasjonen kritisk og risikoen høy.
– Det som er kritisk, er at vi innenfor enkelte fagområder, i enkelte geografiske områder, mangler den kompetansen som både vi og fylkeskommunen trenger videre, sier konstituert vegdirektør Bjørne Grimsrud.
Vegdirektøren sier til VG at det er i byggherreorganisasjonen situasjonen er mest kritisk, og viser til Rogaland, der to anbud for gang- og sykkelvei-utbygging måtte avlyses i høst fordi Vegvesenet hadde så dårlig bemanning i prosjektorganisasjonen at de ikke kunne gjennomføre tilbudskonkurransene.
– Det er ikke sånn at vi driver og flytter. Vi har rett og slett ikke folk til stede, sier Grimsrud.
Fra 1. januar skal fylkeskommunen besørge fylkesveiene, nesten 45.000 kilometer med vei, mens riksveinettet på nesten 11.000 kilometer, er statens ansvar.
1.850 av 6.800 ansatte i Statens vegvesen blir overført til fylkeskommunene. Det er opp til fylkeskommunene å bestemme hvor disse kontorene skal ligge. Mye av denne usikkerheten skal ha medvirket til at folk slutter, men det er også rundt 30 prosent av dem som har sluttet, som har gått av med pensjon.
- Fylkesveireformen: Fylkene vet ikke om de har penger til å ansette veifolk