Det laveste anbudet er på 2,1 millioner kroner. Ytterligere 12 entreprenører deltar i konkurransen, de aller fleste er lokale.
Kristensen Maskin holder til i Saltdal kommune. Der ligger også strekningen som skal få avløsning.
Det er den vestre forskjæringen som har vært ute på anbud. Den kommer like ved krysset mellom E6 og riksveg 77. Driving av tunnelen blir utlyst i løpet av vinteren.
Det meste er galt med vegen langs Junkerdalsura. Kurvaturen er dårlig, kjørebanen er for smal til at det kan markeres midtlinje, grøfter og rekkverk er mangelfulle, og deler av vegen går i sterk stigning.
Vegvesenet regner med at tunnelen blir klar til bruk sent i 2018 eller tidlig i 2019.
Hensikten med å lyse ut sprenging av en forskjæring som egen entreprise er å legge forholdene til rette for en så tidlig start på hovedentreprisen som mulig. Den første entreprisen omfatter også eteblering av riggområde for hovedentreprisen.
Sprengstein fra forskjæringen skal brukes til transportveg og riggområde. I følge Vegvesenets beregninger vil det bli tatt ut ca. 7 200 kbm fra forskjæringen.