De to nye sporene vil gå i tunnel på mesteparten av strekningen, men på Lysaker stasjon vil alle fire spor ligge på samme nivå som i dag. Før de nye sporene forsvinner under jorden vest for stasjonen, må jernbanetraséen utvides i bredden. I dag ligger Vollsveien i vegen for utvidelsen. Den delen av vegen som ligger på sørsiden av banen må derfor flyttes lenger vekk.
Noen hundre meter vest for Lysaker stasjon går Vollsveien over sporene på en gammel, smal bru. I og med at jernbanetraséen blir bredere, må brua rives og erstattes av en lengre bru.
Jernbaneverket er byggherre og dekker mesteparten av utgiftene, men Vegvesenet vil gi et tilskudd fordi verken vegen eller brua har en standard som står i forhold til trafikken. ÅDT ligger på nærmere 12 000. Dessuten er brua over banen i en elendig forfatning. I forbindelse med bruarbeidet vil Vollsveien bli stengt i opptil 6 uker neste sommer. (ah)