NYHETER

Vegomlegging på Lysaker

Jernbanen mellom Lysaker og Sandvika i Bærum skal utvides fra to til fire spor. Slik blir det oppdrag av - for vegbyggere. En veg må flyttes og en bru forlenges for å gi plass til jernbaneutvidelsen. Anbudsfristen er satt til 4. oktober. Det blir anbudskonkurranse med forhandlinger.

Bortimot 12 000 biler passerer denne brua hver dag. Neste sommer må den rives fordi jernbanetraséen under den skal utvides fra to til fire spor. Nybrua vil få en annen retning enn dagens bru, derfor får den mosegrodde støttemuren i bakgrunnen stå.
Bortimot 12 000 biler passerer denne brua hver dag. Neste sommer må den rives fordi jernbanetraséen under den skal utvides fra to til fire spor. Nybrua vil få en annen retning enn dagens bru, derfor får den mosegrodde støttemuren i bakgrunnen stå. Bilde: Anders Haakonsen
17. aug. 2005 - 09:45

De to nye sporene vil gå i tunnel på mesteparten av strekningen, men på Lysaker stasjon vil alle fire spor ligge på samme nivå som i dag. Før de nye sporene forsvinner under jorden vest for stasjonen, må jernbanetraséen utvides i bredden. I dag ligger Vollsveien i vegen for utvidelsen. Den delen av vegen som ligger på sørsiden av banen må derfor flyttes lenger vekk.

Noen hundre meter vest for Lysaker stasjon går Vollsveien over sporene på en gammel, smal bru. I og med at jernbanetraséen blir bredere, må brua rives og erstattes av en lengre bru.

Jernbaneverket er byggherre og dekker mesteparten av utgiftene, men Vegvesenet vil gi et tilskudd fordi verken vegen eller brua har en standard som står i forhold til trafikken. ÅDT ligger på nærmere 12 000. Dessuten er brua over banen i en elendig forfatning. I forbindelse med bruarbeidet vil Vollsveien bli stengt i opptil 6 uker neste sommer. (ah)

Les mer om:
Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.