Øverst på regionvegsjef Torbjørn Najmaks ønskeliste står "Helgelandspakken" og "Saltenpakken".-Begge disse pakkeløsningene er nå gjenstand for prinsipiell politisk behandling og vi venter en endelig avklaring i 2006, opplyste Najmak på en pressekonferanse.
Sammen med distriktsvegsjef Stein Johansen framla han planene om en tredje store vegpakke nordpå som neppe heller kan realiseres uten bompengefinansiering. Den har fått navnet "Harstadpakken" og foreligger i fire størrelser: Bypakke (kostnad 560 mill /bompenger 445 mill), kommunepakke (kostnad 660 mill / bompenger 515 mill/bompenger), regionpakke (kostnad 920 mill/ bompenger 640 mill) og en storpakke som kommer på 1.500 millioner kroner, hvorav 910 millioner forventes finansiert med bompenger. De to største pakkene kan best beskrives som en komplettering av Lofast - som blir ferdig i 2007. Prosjektene omfatter massiv utbedring av vegnettet i Sør-Troms / nordre Nordland. Herunder nevnes E10 fra Tjeldsundbrua til Gullesfjorbotn der Lofast "starter" og Rv 83 Flesnes-Langvassbukt. Alle pakkestørrelsene inkluderer ny firefelts innfartsveg og sentrumstunnel, med mer i selve byen.
Najmak : - De fleste prosjektene i Harstadpakken vil være umulig å finansiere med utelukkende statlige midler innen et tiårsperspektiv. Drivstoffavgift er ikke aktuelt. Vegvesenet jobber videre med en bompengeløsning som vi håper kan bli politisk avklart i 2007. Går alt som planlagt kan bypakken være realisert innen 2010 og storpakken innen 2015. (yj)