Oslo (NTB): – Mye som tyder på at Statens vegvesen kunne gjort det samme som beskrives for det nye selskapet. Prosjektstyring har vi allerede i dag, ikke minst på E 39 som er langt på veg ferdig planlagt av Statens vegvesen. Jeg syns dette er litt stusslig, sier Ingvild Kjerkol som sitter i transportkomiteen på Stortinget for Arbeiderpartiet.
Samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen (Frp) peker på langsiktighet og forutsigbarhet i finansieringen som det som virkelig skal utgjøre forskjellen. Men Kjerkol ser ikke helt poenget.
– Jeg leser i pressemeldingen at det nye selskapet skal få garantier fra staten gjennom årlige fullmakter. Det høres ut som slik det er i dag, sier hun.
Kjerkol mener at samarbeidspartienes sammenligning med Avinor ikke er relevant.
– Avinor har store selvstendige inntekter, mens vegselskapet skal bygge veg etter dagens rammer – altså bompenger, lån og statlige overføringer, sier hun.
– Mer veg eller mer byråkrati, slik du ser det?
– Jeg må si at jeg er litt skuffet. Prosjektene som listes opp er allerede godt i gang, og mange er ferdig planlagt av Statens vegvesen. Det som skjer nå, er at de ansatte blir gjenstand for en virksomhetsoverdragelse. Et selskap skal etableres og kapitaliseres opp, med alle de byråkratiske prosessene det fører med seg. Mye tyder på at dette blir mer byråkrati, sier Ingrid Kjerkol. (©NTB