Vegtilsynet ville undersøke om Statens vegvesen, Region nord etterlever krav til inspeksjoner av skredsikrings- og skredvernstiltak, og om funn fra inspeksjonene blir håndtert i tråd med krav.
Manglende dokumentasjon
Undersøkelsen omfattet fire driftskontrakter i Region nord:
1806 Bodø E6, Rv77, Rv80
1808 Narvik E6, E10, Rv827
1809 Lofoten E10
1804 Helgeland nord E6, E12
Tilsynssaken viser at regionen ikke kan dokumentere at de inspiserer og drifter de utvalgte objektene i driftskontraktene i tråd med krav. Dette kan medføre at funksjonen ikke blir opprettholdt over tid, og at sikringstiltakene ikke virker som forutsatt. Dette kan medføre fare for trafikantene, heter det i rapporten.
Vegtilsynet fant at:
-regionen ikke oppfyller krav til at inspeksjonsplanene tydelig skal definere type inspeksjon og frekvens for driftskontrakt 1808 Narvik og 1809-07 Lofoten
-det er til dels store avvik mellom vegobjektlistene i kontraktene og de faktiske forhold. Kontraktene sikrer derfor ikke at alle objekter blir inspisert.
-objektlister i inspeksjonsplanene ikke blir oppdatert underveis i kontraktsperioden, og planene sikrer derfor ikke at alle objekter blir inspisert.
-regionen ikke utfører eller dokumenterer enkel inspeksjon for driftskontrakt 1808 Narvik eller 1814 Helgeland Nord i samsvar med krav
-regionen ikke kan dokumentere at de utvalgte objektene har funksjon og utseende i tråd med kravene i Håndbok R610 Standard for drift og vedlikehold av riksveger
-regionen ikke utbedrer avvik i samsvar med krav til tiltakstid i Handbok R610 Standard for drift og vedlikehold av riksveger for driftskontrakt 1806 Bodø.
Les rapporten i sin helhet her
Vurderer å ta saken opp med Vegdirektoratet
Tidligere ble det gjort et liknende tilsyn i Region Midt. Der fant de mye det samme, som er avdekket denne gangen.
Neste ut for Vegtilsynet er Region Vest. Når man er ferdig der, er det ført tilsyn med de tre mest skredutsatte regionene i Vegvesenet.
Når veier24 snakket med tilsynsleder Stefan Karlstrøm i sommer, fortalte han at de vurderer å ta dette opp til Vegdirektoratet.
– Klarere regler for vedlikehold og bedre rutiner for loggføring bør på plass, kommenterte han.