– Vi har lært mye av Havarikommisjonens gjennomgang av dette prosjektet. Her må vi bare beklage at vi ikke hadde gode rutiner for godkjenning og oppfølging av dette pilotprosjektet, sier avdelingsdirektør Cato Løkken i en pressemelding fra Statens vegvesen.
Han understreker at Statens vegvesen fortsatt skal drive innovasjon.
– Vi skal fortsatt teste ut nytt vegutstyr og nye materialer for å utvikle stadig bedre og mer framtidsretta løsninger. Men vi må redusere risikoen når vi setter i gang nye pilotprosjekter, og vi må ha gode rutiner for oppfølging. Utprøving av nye materialer og konstruksjoner må skje i et begrenset omfang fram til vi har dokumentert egnethet og kan ivareta sikkerheten, sier Cato Løkken.
Siden i høst er fem kilometer av rekkverket i rusttregt stål skiftet ut. 45 kilometer gjenstår, og dette skal etter planen skiftes ut i løpet av dette året og neste år.
Vegtilsynet: Svakheter ved Vegvesenets system