Det viser Riksrevisjonens gjennomgang av 70 konsulentkontrakter Statens vegvesen har inngått.
For dårlig styring
Tallet omfatter både faktiske og anslåtte merkostnader.
![HP Norge](https://images.gfx.no/80x/2757/2757793/hp%2520logo.png)
![](https://images.gfx.no/cx0,cy1244,cw8192,ch2731,2000x/2848/2848258/hp_day4_roz_ambiente_maja_0384_shot_086%2520(1).jpg)
– Vi må erkjenne at styringen vår ikke er god nok, sier Jane Bordal, direktør for veg- og transportavdelingen i Vegdirektoratet.
Årsaken til overskridelsene er at det ofte er vanskelig å forutsi hvor mange utredninger etaten blir pålagt å foreta.
Ta høyde for det uforutsette
Når man skal bygge en vei, kan det for eksempel komme pålegg om å utrede andre traseer enn det som var planlagt, ifølge Bordal.
Hun mener Vegvesenet må bli flinkere til å ta høyde for det uforutsette i kontraktene, og viser til at det pågår et prosjekt som skal gjøre etaten flinkere til å kjøpe inn kompetanse utenfra og å avgjøre når det ikke trengs.
Les også:
Regjeringen vil bruke flere hundre millioner på en vei som ikke er vedtatt
Denne motorveien i Østfold kan bli skiløype enda en vinter
25.000 mennesker skal jobbe på Fornebu. Kun halvparten får mulighet til å reise kollektivt