STATENS VEGVESEN

Vegvesenet bytter ut 200 fossilbiler til elektriske - sparer 13 millioner årlig

140 fossildrevne personbiler og 50 fossile varebiler i Statens vegvesen blir nå erstattet av elbiler. Dette sparer både miljøet og penger.

150 Polestar 2-elbiler er nå tatt i bruk av Statens vegvesen.
150 Polestar 2-elbiler er nå tatt i bruk av Statens vegvesen. Foto: Statens vegvesen
Jarle SkoglundJarle SkoglundJournalist
18. feb. 2021 - 13:34

Det kan lønne seg å handle stort. En avtale over fem år med Leaseplan øker elbilandelen hos Statens vegvesen til 20 prosent.

– Vi har en gunstig leasingavtale på 140 Polestar 2-elbiler. Disse bilene er miljø- og klimavennlige med firehjulstrekk og tilhengerfeste. De er ikke for store og dyre, men selvfølgelig sikre, praktiske og lønnsomme, sier Kjetil Larsen i Statens Vegvesen.

Vegvesenet følger opp krav fra regjeringens klimamelding om at offentlige etater skal kjøpe personbiler og mindre varebiler med nullutslipp fra 2022. Transportsektoren spiller en nøkkelrolle for å redusere klimagassutslippene, og framover vil Statens vegvesen fortsette utskiftingen av fossile biler med elbiler.

Bilene tas i bruk hos Vegvesenet over hele landet.

Bildet viser installasjon av en strømningsmåler i forbindelse med forskningsprosjektet Eminent der partnere fra forskning og industri samarbeider om å etablere en bærekraftig verdikjede for havbunnsmineraler.
Les også

Vi vet mer enn vi tror om havbunnsmineraler

Mot en nullutslipp-bilpark

Kjell Larsen i Statens vegvesen <i>Foto:  Statens vegvesen</i>
Kjell Larsen i Statens vegvesen Foto:  Statens vegvesen

– Vi har store ambisjoner på klimafronten og er godt i gang med å bytte ut 140 av våre 450 personbiler på bensin og diesel. Da blir 35 prosent av personbilene våre utslippsfrie, sier Larsen.

– Vi bytter også ut nærmere 50 fossildrevne varebiler med elektriske, noe vi sparer rundt sju millioner kroner på i året. For de 140 personbilene er innsparingen seks millioner kroner i året. Total innsparing blir om lag 13 millioner per år, så dette er vinn-vinn med sparing av både miljø og penger, sier Larsen.

Bjørn Laksforsmo, direktør i drifts- og vedlikeholdsdivisjonen i Vegvesenet, sier systemet de har brukt 16 millioner kroner på aldri var i reell drift hos Vegvesenet. Her fra da Vegvesenet holdt frokostmøte om grønn asfalt i mai.
Les også

Vegvesenet: Brukte 16 mill. på IT-verktøy – nå skrotes det

Mange uten el-alternativ

Statens vegvesen har også spesialbiler hvor det er montert mye spesialutstyr.

– Verken disse, eller pickuper som brukes på anlegg, har foreløpig et godt el-alternativ på grunn av vektbegrensninger. Vi håper teknologien og rekkevidden kommer på plass i nær framtid, slik at vi får byttet ut enda flere biler på sikt, sier Kjetil Larsen.

Verdens første skipstunnel kan være ferdig i 2030 dersom dagnes tidslinje følges. Skip på opptil 20.000 bruttotonn kan seile gjennom den 1,7 kilometer lange tunnelen.
Les også

Stad skipstunnel legges snart ut på anbud


 

Les mer om:
Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.