Det kan lønne seg å handle stort. En avtale over fem år med Leaseplan øker elbilandelen hos Statens vegvesen til 20 prosent.
– Vi har en gunstig leasingavtale på 140 Polestar 2-elbiler. Disse bilene er miljø- og klimavennlige med firehjulstrekk og tilhengerfeste. De er ikke for store og dyre, men selvfølgelig sikre, praktiske og lønnsomme, sier Kjetil Larsen i Statens Vegvesen.
Vegvesenet følger opp krav fra regjeringens klimamelding om at offentlige etater skal kjøpe personbiler og mindre varebiler med nullutslipp fra 2022. Transportsektoren spiller en nøkkelrolle for å redusere klimagassutslippene, og framover vil Statens vegvesen fortsette utskiftingen av fossile biler med elbiler.
![HP Norge](https://images.gfx.no/80x/2757/2757793/hp%2520logo.png)
![](https://images.gfx.no/cx0,cy1244,cw8192,ch2731,2000x/2848/2848258/hp_day4_roz_ambiente_maja_0384_shot_086%2520(1).jpg)
Bilene tas i bruk hos Vegvesenet over hele landet.
![Brøytebil med biogass.](https://images.gfx.no/130x87/2836/2836713/Br%25C3%25B8ytebil%2520med%2520biogass.jpg)
Biogass-biler: «Dau i motoren, god å kjøre»
Mot en nullutslipp-bilpark
![Kjell Larsen i Statens vegvesen <i>Foto: Statens vegvesen</i>](https://images.gfx.no/290x/2653/2653316/d2d8d8d8-d65f-4e02-8a6a-c06a76e26ed1.jpg)
– Vi har store ambisjoner på klimafronten og er godt i gang med å bytte ut 140 av våre 450 personbiler på bensin og diesel. Da blir 35 prosent av personbilene våre utslippsfrie, sier Larsen.
– Vi bytter også ut nærmere 50 fossildrevne varebiler med elektriske, noe vi sparer rundt sju millioner kroner på i året. For de 140 personbilene er innsparingen seks millioner kroner i året. Total innsparing blir om lag 13 millioner per år, så dette er vinn-vinn med sparing av både miljø og penger, sier Larsen.
![Modell av nye Tørrfjordelva bru i prosjektet Megården-Sommerset.](https://images.gfx.no/130x87/2838/2838282/E6%2520T%25C3%25B8rrfjordelva%2520bru%25202.jpg)
Vegvesenet lyser ut nytt prosjekt til 5,4 milliarder
Mange uten el-alternativ
Statens vegvesen har også spesialbiler hvor det er montert mye spesialutstyr.
– Verken disse, eller pickuper som brukes på anlegg, har foreløpig et godt el-alternativ på grunn av vektbegrensninger. Vi håper teknologien og rekkevidden kommer på plass i nær framtid, slik at vi får byttet ut enda flere biler på sikt, sier Kjetil Larsen.
![Direktør Øyvind Solberg Thorsen i Opplysningsrådet for veitrafikken mener vi bør ha en diskusjon om det er godt nok med en elbilandel på over 90 prosent.](https://images.gfx.no/130x87/2697/2697217/Null%2520planer%2520for%2520nullutslipp.jpg)
OFV-direktøren: – Kan hende det er nok med 95 prosent elbil