Ryfylketunnelen og Hundvågtunnelen ble åpnet for trafikk 22. april 2020, uten innkreving av bompenger, da arbeidet med det tekniske utstyret ikke var fullført. Nå fører teknisk trøbbel til at Vegvesenet ikke vet når gratiskjøringen vil opphøre, melder etaten.
På grunn av reiserestriksjoner som følge av Covid-19, har den spanske leverandøren av teknisk utstyr, Tecsidel, ikke kunne ferdigstille og teste vegkantutstyret. Sluttarbeidet med å teste utstyret for bompengeinnkrevingen var planlagt igangsatt så snart koronasituasjonen tillot det.
Nå viser det seg at Tecsidel har tekniske problemer med software på vegkantutstyret. Testingen av utstyret for innkreving av bompenger på Ryfast kan ikke starte før disse utfordringene er løst, skriver Vegvesenet i en melding torsdag.
– Vi i Statens vegvesen har tett dialog med Tecsidel, og håper på en snarlig løsning for å unngå ytterligere forsinkelser. Vi vil komme med oppdatering om framdrift så snart vi får ny informasjon fra Tecsidel, sier avdelingsdirektør Per Roald Andersen i Statens vegvesen i meldingen.
Norges første: Vegvesenet skal bygge solcelleanlegg ved E18