TUNNELER

Vegvesenet får ikke satt bompengeutstyret i drift: Gratiskjøringen på Ryfast fortsetter

Leverandøren av utstyret for bompengeinnkrevingen sliter med tekniske problemer.

Hundvåg- og Ryfylketunnelene ble åpnet i april, uten at bompengennkrevingen ble satt i gang. Nå fører tekniske problemer til at gratiskjøringen fortsetter på ubestemt tid.
Hundvåg- og Ryfylketunnelene ble åpnet i april, uten at bompengennkrevingen ble satt i gang. Nå fører tekniske problemer til at gratiskjøringen fortsetter på ubestemt tid. Ill: Statens vegvesen
9. juli 2020 - 15:11

Ryfylketunnelen og Hundvågtunnelen ble åpnet for trafikk 22. april 2020, uten innkreving av bompenger, da arbeidet med det tekniske utstyret ikke var fullført. Nå fører teknisk trøbbel til at Vegvesenet ikke vet når gratiskjøringen vil opphøre, melder etaten.

På grunn av reiserestriksjoner som følge av Covid-19, har den spanske leverandøren av teknisk utstyr, Tecsidel, ikke kunne ferdigstille og teste vegkantutstyret. Sluttarbeidet med å teste utstyret for bompengeinnkrevingen var planlagt igangsatt så snart koronasituasjonen tillot det.
 
Nå viser det seg at Tecsidel har tekniske problemer med software på vegkantutstyret. Testingen av utstyret for innkreving av bompenger på Ryfast kan ikke starte før disse utfordringene er løst, skriver Vegvesenet i en melding torsdag.

 – Vi i Statens vegvesen har tett dialog med Tecsidel, og håper på en snarlig løsning for å unngå ytterligere forsinkelser. Vi vil komme med oppdatering om framdrift så snart vi får ny informasjon fra Tecsidel, sier avdelingsdirektør Per Roald Andersen i Statens vegvesen i meldingen.

Modell av det planlagte solcelleanlegget ved den sørgående siden av E18 ved Stokke i Vestfold. På hitsiden av veien ligger Furulund Kro & Motel, som har solceller på taket fra før.
Les også

Norges første: Vegvesenet skal bygge solcelleanlegg ved E18

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.