SAMFERDSEL

Vegvesenet: Fergefri E39 mer klimavennlig enn elferger på sikt

Fergefri E39 mellom Stord og Os gir langt lavere klimagassutslipp enn å ta i bruk elferger på de tre fergesambandene på strekningen, ifølge Statens vegvesen.

Slik kan den fem kilometer lange kryssingen av Bjørnafjorden bli. Dette er en del av planen for fergefri E39 mellom Os og Stord.
Slik kan den fem kilometer lange kryssingen av Bjørnafjorden bli. Dette er en del av planen for fergefri E39 mellom Os og Stord. Illustrasjon: Statens Vegvesen
11. mars 2022 - 10:55

En ny studie fra Statens vegvesen har målt klimautslippene fra bruene ut fra en levetid på 100 år. Motstykket er fortsatt fergedrift i en tilsvarende periode. Utslipp forbundet med produksjon av både bruer og ferger er tatt med i regnestykket.

For bruene mellom Stord og Os vil utslippene være høyest i byggefasen, før det flater ut over tid. Etter om lag 50 år er utslippene av CO2 for de to alternativene like store, før de begynner å øke for fergealternativet, viser studien.

– I løpet av bruenes levetid vil det være nødvendig å bytte ut fergene fire ganger med 25 års levetid, sier utbyggingsdirektør Kjell Inge Davik i Statens vegvesen.

Han understreker at rapporten kun gjelder for strekningen Stord-Os og at regnestykket kan være annerledes på andre strekninger der ferge erstattes av bru.

Slik kan den fem kilometer lange kryssingen av Bjørnafjorden bli, uansett valg - det blir verdens lengste kryssning av sitt slag.
Les også

Setter ned foten om E39 og bruer over Boknafjorden og Bjørnafjorden

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.