Veien som er værutsatt, var senest stengt i forrige uke grunnet et jord- og leireras ved Bromma i Nesbyen.
Tidligere har riksvei 7 vært stengt grunnet flom, men nå skriver Hallingdølen at Statens vegvesen planlegger å gjennomføre tiltak.
Seksjonssjef Gunnar Eiterjord i Vegvesenet forteller til avisen at det utsatte strekket på 3,2 kilometer skal løftes opp halvannen meter, til 50-års flomnivå.
I tillegg skal kulvertene hvor Rukkedøla renner ut i Hallingdalselva, bli erstattet med en bro som skal tåle en 200-års flom.
En av fem flomutsatte strekninger
Riksvei 7 er en av fem ekstra flomutsatte veistrekninger på Østlandet som Eiterjord pekte ut for TU i august, et år etter ekstremværet Hans.
Han uttalte da at han mener det haster å prioritere de mest utsatte veiene, blant annet av hensyn til beredskap og forsyning.
– Det er bruer i Østerdalen som vi så vidt har lappet sammen for å klare oss midlertidig, forklarte Eiterjord.
Løsner opp «proppen»
NVE er nå i gang med å planlegge en flomvoll som skal verne Nesbyen.
Planene for riksvei 7 er foreløpig bare Vegvesenets foretrukne løsning, men beredskapsleder Svein Magne Bråten Juvhaugen i Nesbyen kommune omtaler dette som en gladnyhet, skriver Hallingdalen.
– Vegvesenet gjør dette for å øke fremkommeligheten på riksvei 7, som er en viktig åre mellom øst og vest. Samtidig løser man opp «proppen» og erstatter kulvertene under veien med en bro, slik at mer vann renner ut i Hallingdalselva. Totalt sett er dette en bra løsning, sier Juvhaugen til avisen.
Vedum kan bruke nærmere 100 milliarder ekstra fra oljefondet i statsbudsjettet