Anbudsåpningen har nylig funnet sted. Norsk Bergsikring fra Askvoll er lavest av fire med et anbud på 12,027 millioner kroner.
Byggeleder Gaute Strømme i Statens vegvesen gir denne forklaringen på hvorfor de to jobbene inngår i samme entreprise:
– Vi vil se om det er fornuftig å gjøre det på denne måten. Å få i gang anbudskonkurranser er en krevende prosess. Det kan være en fordel å begrense dem. Men hvis entreprenøren synes det er håpløst, er det ikke sikkert vi gjør det flere ganger, sier han.
Enorm omveg
Oppgavene som skal utføres i de to tunnelene er ganske like. Eikelandstunnelen som inngår i fylkesveg 614 skal strosses til T5,5 profil. I dag er fri høyde 4 meter. Det betyr at all sørvendt trafikk til og fra kommunesentret i Bremanger med høye biler må ut på en enorm omveg.
Kjørebanen i en tunnel med profil T5,5 er bare 3,5 meter bred. Årsaken til at tunnelen ikke strosses ut til to felt når man først er i gang er at fylkeskommunen har planer om en lang tunnel mellom Svelgen og Indrehus. Den vil redusere 614 gjennom Eikelandstunnelen til en lokalveg.
Før den lange tunnelen kommer er det ingen store problemer med å avvikle trafikken gjennom tunnelen på bare ett felt. Den er bare 100 meter lang og helt rett, og det er møteplasser på begge sider.
Teknisk bygg truet av ras
Bakkatunnelen er 1 754 meter lang. Den inngår i fylkesveg 241 som er en blindveg langs Nærøyfjorden. Her skal det tekniske bygget flyttes inn i tunnelen for å hindre at det blir truffet av ras. Det har skjedd flere ganger. For å få plass til bygget, skal en 20 meter lang strekning strosses til profil T8,5. Støpingen av bygget inngår i entreprisen, men ikke flyttingen av det elektriske utstyret.
De som ga anbud på oppdraget bortsett fra Norsk Bergsikring, var Flage Maskin (13,809 mill.), Mesta (18,549 mill.) og BMO Entreprenør (19,101 mill.).
Prosjekteringen av begge tunnelutvidelsene er utført av Statens vegvesen i egenregi.