Vegvesenet har bestemt seg for å anke den såkalte OSSA-saken

Tar den videre til Høyesterett.

Skanska fullførte Sørkjostunnelen, og den ble åpnet for trafikk 2. februar i år.
Skanska fullførte Sørkjostunnelen, og den ble åpnet for trafikk 2. februar i år. Foto: Marius S. Staulen/Statens vegvesen
9. okt. 2018 - 11:10

Det er snakk om byggingen av den nye Sørkjostunnelen på E6 i Troms. Oppdraget ble tildelt den spanske entreprenøren OSSA, men for tre år siden hevet Vegvesenet kontrakten med selskapet på grunn av manglende fremdrift. 

Staten vant

Entreprenøren gikk ikke med på dette, og tok saken til tingretten. Saken gikk høsten 2016, og Staten ved Samferdselsdepartementet ble frifunnet fra alle krav da dommen falt. 

Selskapet ble dømt til å betale tilbake resterende del av et forskudd de har fått utbetalt; 37,4 millioner kroner pluss renter. I tillegg måtte de ifølge dommen betale en erstatning på ca. 41,4 millioner kroner for merkostnadene prosjektet er påført som følge av at jobben måtte lyses ut på nytt.

Selskapet ble også dømt til å betale statens saksomkostninger, nærmere 8,5 millioner kroner, samt tingrettens utgifter til tolketjenester. 

Anket

Entreprenøren gav imidlertid ikke opp. De tok saken videre og i september falt dommen i lagmannsretten. De konkluderte med at entreprenørens forsinkelse ikke var stor nok til at man kunne være sikker på at kontrakten ble misligholdt. 

I dommen ble OSSA frifunnet for erstatningskravet til staten. De er også tilkjent sluttopgjør på 16 470 754 kroner. 

OSSAS erstatningskrav mot Staten ble imidlertid avvist av lagmannsretten, og de må også tilbakebetale et utbetalt forskudd på 27 millioner kroner. 

Det ble også konkludert med at begge parter må betale sine egne saksomkostninger. 

– Uenig

Nå har saken altså tatt en ny vending, og Statens vegvesen har gjennom advokatfirmaet Føyen Torkildsen AS sendt inn en ankeerklæring til Høyesterett. 

– Vi mener kontrakten ble misligholdt, og at oppsigelsen derfor var berettiget. OSSA overskred vesentlige delfrister betydelig, noe som gav tilsvarende forsinkelse for prosjektet under ett, sier avdelingsdirektør Stein Johnny Johansen i Statens vegvesen i en pressemelding.

Det er lagmannsrettens forståelse av døgnmulkter Statens vegvesen bestrider. Døgnmulkter løper fra avtalt ferdigstillelsesdato, men er begrenset til ti prosent av opprinnelig avtalt kontraktssum. Lagmannsretten mener det skal mye til for å fastslå vesentlig mislighold så lenge døgnmulkter løper.

– Dette er vi sterkt uenige i, ettersom det vil bety at jo lavere døgnmulktene er, relativt til kontraktens størrelse, desto mer skal til for å konstatere vesentlig mislighold, sier Johansen.

Av ankeerklæringen går det frem at Vegvesenet mener hevingen av entreprisekontrakten er rettmessig, og at de krever betalt erstatning fra OSSA. De mener også at de skal tilkjennes saksomkostninger for rundene i tingretten, lagmannsretten og Høyestertett. 

Les hele ankeerklæringen her

LES OGSÅ: Statens vegvesen er overrasket etter å ha tapt ankesak mot spansk entreprenør

LES OGSÅ: Full seier til Statens vegvesen

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.