Det var ikke akkurat feststemning på Vegdirektoratets hovedkontor fredag formiddag. Temaet var useriøse aktører og sosial dumping innen bygg og anleggsbransjen. Noe etaten har hatt sterkere fokus på den siste tiden.
Og resultatet er nedslående.
Dobbeltfakturering av byggherre, mangelfulle arbeidskontrakter og brudd på HMS og lønns- og arbeidsvilkår er gjengangere over hele landet. Verst står det til blant underentreprenørene.
Alvorlige funn over hele landet
Jon Molnes leder Vegvesenets krimseksjon. Han utrykker bekymring for situasjonen.
– Vi har styrket innsatsen vår kraftig. De funnene vi har gjort, er såpass alvorlige og omfattende, og de er stort sett representative for hele landet, sier han til veier24.
Han peker på at dette rammer bygg- og anleggsbransjen, og at de er en helt sentral aktør når det kommer til det å ha et seriøst arbeidsmarked via deres rolle som byggherre.
– Dette er noe vi må få til sammen, slår han fast.
Vinner ikke på å følge reglene
Under sin presentasjon, fortalte Molnes om en entreprenør som tidligere hadde tatt snarveier for å vinne anbudskonkurranser.
Bedriften hadde hatt flere kontrakter over mange år, men nådde ikke opp i konkurransen om noen av dem, etter at det bestemte seg for å rydde opp.
– Jeg blir trist når jeg hører slike ting.
Han pekte på at flere bransjer var kommet dit hen at de var «forbi redning». Deriblant rengjøringsfaget og malerfaget.
Krimsjefen understreker overfor veier24 at bygg- og anleggsbransjen ikke er kommet dit ennå, men reiser spørsmålet om man begynner å nærme seg.
– Jeg stiller spørsmålet på det premisset at det ikke er mulig å komme inn som ny aktør og tjene penger dersom de etterkommer alle lover og regler.
– De vinner ikke konkurranser når uærlige aktører presser prisene og henter inn profitten på å bryte reglene.
Molnes er klar på at bransjen selv har et stort ansvar når det kommer til å bidra til et sunt marked.
Dobbelfakturering
Noe av det som har kommet fram i undersøkelsene, er at det er foregår dobbeltfakturering av arbeid i stor skala.
Det er umulig å si hvor mye av fellesskapets midler som har blitt urettmessig utbetalt, men det er snakk om mye penger.
– Dette skjer nesten hver dag, og hvis vi skal legge til grunn det omfanget vi har sett, og at vi får de samme historiene fra hele landet, så er det helt klart snakk om store summer, sier han.
Karakterbok
Samtidig med at Vegvesenet har styrket innsatsen med å avdekke brudd, er det også fra årsskiftet innført en egen «karakterbok» for entreprenørene. Det er avdelingsdirektør Bettina Sandvin som har stått i spissen for utviklingen av denne.
– Tanken er todelt. Det ene er at man skal utvikle seg i et kontraktsarbeid, slik at man evalueres og får karakterer underveis. Når arbeidet er utført, får man en sluttkarakter. Disse karakterene kan man da bruke i nye konkurranser, forklarer hun.
– Kan en dårlig karakter ødelegge for en entreprenør for alltid?
– Det kan den nok ikke. Man gjør en konkret vurdering i hver enkelt sak.
Ifølge avdelingsdirektøren forteller videre at karakakterboka handler om at firmaer skal få muligheten til å utvikle seg, og få betalt for å gjøre en god jobb.
Det understrekes samtidig at karakterboka kun gjelder på tildeling av kontrakter, ikke på kvalifisering.
– Det er - spesielt blant de store aktørene - vanskelig å si at de ikke er kvalifisert til å jobbe. Samtidig ser vi at de har forskjellige kulturer og forskjellige måter å angripe ting på, som gir et ulikt resultat. Vi tenker at de som legger seg i selen og gjør det de kan for at det skal bli et ekstra godt resultat, skal stå litt lenger frem i køen i neste konkurranse.
Vil gi hovedentreprenøren ansvaret
Veidirektør Terje Moe Gustavsen rundet av seansen, og han er klar på at man trenger en «game changer» for å få bukt med problemet.
– Vi har jobbet mot useriøse aktører i anleggsbransjen lenge. Vi har gode nok regler. Vi er stort sett enig om alt. Men vi får ikke bukt med ulovligheter i bransjen. Det virker stort sett greit i førsteleddet. Jeg har vært med lenge og begynner å bli litt lei, vi klarer å ta noen flere, men innser at dette bare er toppen av isfjellet.
Gusvavsen er klar på at det er hovedentreprenøren som har størst mulighet for å handle, og pekte på at de er de som har beslutningsmakten, og tar inn sine underleverandører.
LES OGSÅ: Statens vegvesen og Nye Veier slakter plan om ny E8 i Troms
LES OGSÅ: Fagforeningene i Vegvesenet med krass kritikk av den nye veireformen