SAMFERDSEL

Vegvesenet: Haukeli og Hemsedal bør bli de nye hovedveiene mellom øst og vest

Ny utredning.

Rv 7 over Hardangervidda  er taperen i valget av hovedveger mellom Oslo og Bergen.
Rv 7 over Hardangervidda er taperen i valget av hovedveger mellom Oslo og Bergen. Bilde: Krøvel-Velle, Sigmund/Samfoto
21. jan. 2015 - 15:07

Det kommer fram i en ny utredning som Vegvesenet har gjennomført.

Utredningen ble presentert i Oslo og overlevert til samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen (Frp) onsdag ettermiddag.

Vegvesenet etterlyser klare prioriteringer.

– Det er nå behov for å plukke ut noen få hovedforbindelser for å sikre at det blir nødvendige midler til større utbygginger av disse, sier fungerende veidirektør Lars Aksnes.

Opptatt av lønnsomhet

Vegvesenets konklusjon er at E134 over Haukeli og riksvei 52 over Hemsedal bør gå foran når forbindelsene mellom øst og vest skal utbedres i årene som kommer.

– Disse to hovedveiforbindelsene betjener ulike områder. Sammen gir de mindre sårbarhet og større pålitelighet, sier Aksnes.

E134, som strekker seg fra Haugesund til Drammen over Haukelifjell, utpeker seg som den samfunnsøkonomisk klart mest lønnsomme veiforbindelsen. Den vil bli enda viktigere når E39 langs vestlandskysten blir ferjefri, påpekte fagdirektør Hans Silborn da han presenterte konklusjonene onsdag ettermiddag.

Vegvesenet mener samtidig at E134 bør gå over Rauland i stedet for å ta omveien om Seljord lenger sør. Men her støter man mot sterke lokale interesser, understrekes det.

Les også: Kuttet reisetiden mellom grensen og Oslo med 20 min - uten investeringer

Vraker Filefjell

Lenger nord vil Vegvesenet prioritere riksvei 52 over Hemsedal framfor E16 over Filefjell, som har status som hovedveiforbindelse i dag.

Grunnen er at riksvei 52 er mye raskere.

– E16 over Filefjell er ikke så Oslo-innrettet, påpekte Silborn i sin presentasjon.

Ifølge ham brukes denne veiforbindelsen mer til annen trafikk.

Men at riksvei 52 prioriteres framfor E16 og riksvei 7 over Hardangervidda, betyr ikke at disse andre veiene skal stenges, forsikret Silborn.

– De skal holdes åpne, og de vil bli vedlikeholdt og videreutviklet, sa fagdirektøren.

– Engasjerer folkE134 over Haukeli og riksvei 52 over Hemsedal er Vegvesenets foretrukne hovedforbindelser mellom Øst- og Vest-Norge.
– Engasjerer folkE134 over Haukeli og riksvei 52 over Hemsedal er Vegvesenets foretrukne hovedforbindelser mellom Øst- og Vest-Norge.

– Engasjerer folk

Samferdselsministeren takket Vegvesenet for innsatsen da han mottok den nye rapporten.

– Dette er noe som engasjerer veldig mange folk. Uansett hvor man bor, øst eller vest for fjellene, nord eller sør på Øst- og Vestlandet, er det mange som henvender seg til oss, sa Solvik-Olsen.

Han tolker dette som et tegn på misnøye med den veistandarden folk opplever i dag. Spesielt viktig er det å få redusert reisetida, ifølge Solvik-Olsen.

– Folk regner ikke avstander i kilometer, de regner dem i tid, sa han.

Den nye utredningen vil inngå som en del av grunnlaget i arbeidet med en ny revisjon av Nasjonal transportplan. Rapporten sendes nå ut på høring.

Les også:

Staten tar styringen i storprosjekt for første gang siden Gardermoen

«Rumlefelt» i veien halverte antall trafikkdrepte

Vegvesenet og Jernbaneverket sparer en milliard på E16-samarbeid  

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.