I 2013 fikk IBM kontrakten om å utvikle AutoPASS Grindgut.
Systemet skulle, etter planen, stå ferdig i løpet av 2015 og skulle erstatte den eksisterende betalingsløsningen CS Norge. Målet var å forbedre funksjonaliteten og gi mer effektive løsninger for både bompengeselskapene, som opererer betalingssystemet, og bilistene.
- Vi hever kontrakten fordi leverandøren ikke har klart å levere i henhold til kontrakt både når det gjelder kvalitet, omfang av leveransen, tid eller kostnader. Vi har hatt en omfattende dialog med selskapet for å finne løsninger, men vi ser nå ingen annen mulighet enn å heve kontrakten, sier Jane Bordal i Statens vegvesen.
Prosjektet hadde en kostnadsramme på 500 millioner kroner. IBMs utviklingskostnader var planlagt å være om lag 100 millioner kroner.
- Vi vil kreve at IBM erstatter utgiftene som Statens vegvesen og bompengeselskapene har hatt, sier Bordal.
Statens vegvesen har fortsatt som mål å utvikle en bompengeløsning som er tilpasset trafikantenes og samfunnets fremtidige behov og forventninger.
- Inntil et nytt betalingssystem er på plass, viderefører vi dagens løsning for bompenger. Vi starter nå arbeidet med en ny betalingsløsning, sier Jane Bordal.