Vegtilsynet har ført tilsyn ved fire driftskontrakter i Trøndelag og Møre og Romsdal, og har konkludert med at Statens vegvesen Region Midt ikke drifter ras- og skredsikringstiltakene sine godt nok:
- Regionen oppfyller ikke krav til at inspeksjonsplanene tydelig skal definere type inspeksjon og frekvens;
- Objektlistene i inspeksjonsplanene blir ikke oppdatert underveis i kontraktsperioden, og siker derfor ikke at alle objekt blir inspisert.
- Regionen utfører ikke inspeksjon for alle skredsikrings- og skredvernstiltak i samsvar med krav;
- Regionen kan ikke dokumentere at de utvalgte objektene har funksjon og utseende i tråd med kravet til standard for drift og vedlikehold på riksveiene.
![HP Norge](https://images.gfx.no/80x/2757/2757793/hp%2520logo.png)
![](https://images.gfx.no/cx0,cy1244,cw8192,ch2731,2000x/2848/2848258/hp_day4_roz_ambiente_maja_0384_shot_086%2520(1).jpg)
LES OGSÅ: Tak eller ikke på arbeidskurven under tunnelrensk?
Klarere regler
I korte trekk er det altså dokumentasjonen tilsynet reagerer på. Tilsynsleder Stefan Karlstrøm i Vegtilsynet forteller at man ikke klarte å finne ut hvor lenge et skadet skredgjerde hadde stått, for eksempel.
![Tilsynsleder, Stefan Karlstrøm <i>Foto: Vegtilsynet</i>](https://images.gfx.no/580x/2319/2319595/stefan.jpg)
– Vi fant ingenting akutt, men når vi så på for eksempel et gjerde med mye stein i, så gikk det ikke å finne dokumentasjon på hvor lenge det har stått slik, forklarer han.
Rutiner på hvor mye som for eksempel må ryddes hver gang, virket også å være uklart, og kravene til inspeksjon var til dels ulik innad i regionen.
![](https://ssl.gstatic.com/ui/v1/icons/mail/images/cleardot.gif)
Vil løfte temaet
Vegtilsynet er nå i gang med et liknende tilsyn i Region Nord. Der har de funnet mye av det samme som i Midt. De skal også gjøre tilsyn i Region Vest. - Altså de tre regionene som er mest skredutsatt.
![Under inspeksjon fant Vegtilsynet at om lag 50 prosent av de undersøkte strekningene hadde nedfall av stein i steinsprangnettene. <i>Foto: Vegtilsynet</i>](https://images.gfx.no/290x/2319/2319593/steinsprang2.jpg)
– Vi vil vurdere å ta denne saken til Vegdirektoratet. Klarere regler for vedlikehold og bedre rutiner for loggføring bør på plass, sier han.
– Lære, og bli bedre
Nå har Vegvesenet Region Midt fått fram til 31. august med å gå igjennom rapporten, og komme med en tiltaksplan.
Torgeir Bye er seksjonsleder for drift og vedlikehold i Region Midt. Han forteller at han ikke har fått lest den ennå.
– Vi skal gå gjennom rapporten. På generelt grunnlag kan jeg si at vi bare må lære, og bli bedre, sier han til veier24.
LES OGSÅ: Nasjonal rassikringgruppe etter heftig påske: – Dette kan vi ikke leve med