Riksvei 4 Oslo-Mjøsbrua er en av strekningene som regjeringen viser til, hvor det kan være aktuelt med den nye veistandarden. Statens vegvesen er nå ferdige med det første steget på planleggingen av den nordligste vegstrekningen på riksvei 4. Det såkalte planprogrammet viser hva og hvordan Vegvesenet skal planlegge motorveien fra Mjøsbrua til Hunndalen.
– Smalere veiskuldre gjør at vi kan kutte kostnadene med 18 prosent på strekningen på hver side av tunnelen. Slik kan vi ta ned kostnadene fra 5,4 milliarder til 4,9 milliarder kroner, sier planleggingsleder Jon Rabben Lundby i Statens vegvesen Utbygging.
Rykende uenige om gigantprosjekt – møtes i retten
Smalere bruer
Det er særlig smalere konstruksjoner som gjør jobben rimeligere. Det skal bygges seks ulike bruer på strekningen. Samtidig ligger det et ytterligere potensiale for innsparinger og gode løsninger gjennom tidlig involvering av entreprenør.
Lundby har tatt med seg et bredt faglig miljø fra Utbyggingsdivisjonen i Statens vegvesen. Det siste halve året har veieksperter fra hele landet satt seg inn i den nye motorveien.
– Gjennom konseptvalgutredningen fra 2016 har vi et svært godt grunnlag til å finne fram til de beste løsningene for ny trafikksikker og raskere vei på riksvei 4, sier Lundby.
Problemene fortsetter på Hålogalandsbrua
Godt samarbeid
Vegvesenet samarbeider godt med Gjøvik kommune og Innlandet fylkeskommune om ny riksvei 4, spesielt med tema Gjøvik by og trafikkavviklingen der. I 2021 vil dette samarbeidet forsterkes og utvides med å tilknytte Fylkesmannen i Innlandet og Norges vassdrags og energidirektorat.
– Et tett og godt samarbeid med berørte offentlige instanser er et av suksesskriteriene for planleggingen av riksvei 4, sier Lundby.
Det er særlig arbeidet med å håndtere problematikken med fremtidig trafikkavvikling på lokalvegnettet, dyrket mark, bebyggelse og naturmangfold som Vegvesenet skal løse sammen med de andre offentlige aktørene.
Stensbye inn som prosjektleder
Lundby får god drahjelp i 2021 i arbeidet med kommunedelplanen. Vegvesenet styrker riksvei 4-laget med den meget erfarne prosjektlederen Taale Stensbye. Han har vært prosjektleder for E6 utbyggingen langs Mjøsa og for ny riksvei 3/23 Løten-Elverum. Før det satt han i toppledelsen i Statens vegvesen, Region øst som strategisjef. Nå går Stensbye inn som prosjektleder for arbeidet med kommunedelplanen for riksvei 4 Gjøvik-Mjøsbrua.
– Utbyggingen av E6 langs Mjøsa og riksvei 3/25 er gjennomført svært kostnadseffektivt og raskt med en meterpris lavere enn andre sammenlignbare veiprosjekter i Innlandet. Det skyldes god planlegging og god gjennomføring. Derfor er det godt nytt at Stensbye skal inn i riksvei 4-arbeidet, sier prosjektdirektør Ingunn Foss i Statens vegvesen, Utbygging sørøst.
Vegtilsynet: Svakheter ved Vegvesenets system