Samtidig som Vegdirektoratet innførte en ny standard for drift og vedlikehold av veier for å redusere saltforbruket langs veiene, ble norske veier saltet mer enn noen sinne.
Sist vinter ble det brukt 238.992 tonn med salt på veiene, det er 27 prosent mer enn vinteren før. Det kommer frem i en ny rapport fra Statens vegvesen.
Flere driftsklasser
Frem til nå har rekordåret vært 2011, da det ble strødd 238.000 tonn med salt langs veiene.
– Vegvesenet ønsker å bruke mindre salt på veiene. Vi har hatt et møte med entreprenørene om den kommende vintersesongen og har gitt beskjed om at vi innfører strengere rutiner for å følge opp at salting skjer i samsvar med kravene våre, sier sjefingeniør Torgeir Leland i Vegdirektoratet.
For å redusere mengden salt etter 2011 satte Vegvesenet i gang prosjektet SaltSmart som resulterte i en rekke nye tiltak for å redusere forbruket av salt.
Samtidig ble det innført en ny driftsstandard. For vinterdriften betød den nye standarden strengere krav til friksjon, noe som medførte mer brøyting og høyere forbruk av sand og salt.
Den nye klassifiseringen innebar blant annet at det ble mer salting i overgangsperiodene når temperaturen veksler rundt null.
Ett av tiltakene for å redusere forbruket av salt, var klassifiseringen om barvei. For en av klassene aksepteres det dermed at det ligger noe snø utenom hjulsporene i et begrenset tidsrom.
Erstatter salt med sukker: Rotfrukt skal forhindre is på svenske vinterveier
Motstridende mål
Leland understreker at den de klimaendringene vi nå opplever med hyppigere væromslag og høyere temperatur om vinteren, gjør det vanskelig å redusere saltbruken samtidig som trafikksikkerheten opprettholdes
– Der vi før hadde stabile kalde perioder opplever vi nå langt større veksling mellom pluss og minusgrader, som gjør det umulig å ikke salte om man vil opprettholde sikkerheten langs veiene, sier han.
En annen utfordring er de nye veiene som bygges, som gjerne er bredere enn de gamle.
– Bredere veier gjør at mer asfalt må saltes enn tidligere, sier han.
Les også: «Rumlefelt» i veien halverte antall trafikkdrepte
Behov for oppfølging
En av utfordringene i dag, er ifølge Leland å få entreprenørene til å velge riktig tiltak når de er ute og strør.
– Entreprenørene skal velge en optimal metode etter værforhold. Det er beskrevet gjennom egne krav i kontraktene våre med dem, der det fokuseres på bedre brøyting og strøing med saltløsning og befuktet salt framfor tørt salt, sier han.
I den kommende vintersesongen skal Vegvesenet derfor innføre strengere kontroll av disse tiltakene enn før.
– Vi ser at det er et stort behov for at vi følger opp tiltakene mer intensivt enn i dag. Vi jobber også med å forbedre verktøyene vi bruker til dette, slik at bygglederne skal få en enklere jobb med å følge opp saltbruken, sier Leland.
Les også: Derfor er nye dieselbiler verre for byluften enn gamle