Kontrakten (E 03) omfatter byggingen av den søndre delen av Boknafjordtunnelen. Kontrakten er cirka ni kilometer tunnel med to løp. Tunnelmassene vil bli fylt ut i Mekjarvik sør, der det allerede er startet opp med en utfylling, skriver Statens vegvesen i en pressemelding.
– I kontrakten inngår også to sjakter til utlufting av tunnelen i området ved golfbanen på Tungenes. Kontrakten vil bli en såkalt utføringskontrakt med enhetspriser, sier avdelingsdirektør i prosjektavdelingen i Statens vegvesen, Kjartan J. Hove, i meldingen.
To ulike kontraktsformer
Den siste av de store tunnelkontraktene på Rogfast er den nordre delen av Boknafjordtunnelen (ni kilometer lang med to løp) som vil bli lyst ut like over sommerferien i år. Denne kontrakten omfatter også rundt 1,5 kilometer firefeltsveg i dagen på Bokn fram til påkobling til eksisterende E39. Kontrakten vil bli en totalentreprise. Dermed blir det to ulike kontraktsformer på den søndre og nordre delen av Boknafjordtunnelen.
![HP Norge](https://images.gfx.no/80x/2757/2757793/hp%2520logo.png)
![](https://images.gfx.no/cx0,cy1244,cw8192,ch2731,2000x/2848/2848258/hp_day4_roz_ambiente_maja_0384_shot_086%2520(1).jpg)
Større ansvar på entreprenøren
– I en totalentreprise får blant annet entreprenøren et større ansvar for prosjekteringen. Med å gjøre det slik ønsker Statens vegvesen å få erfaring med to ulike kontraktsformer på et stort prosjekt som Rogfast. Det vil komme til nytte senare når en skal vurdere fordeler og ulemper i forhold til kontraktsformer på så store prosjekt, sier Hove i meldingen.