"Kartlegging av trafikkprognosenes treffsikkerhet" heter rapporten fra Oslo Economics. Analysen har tatt for seg 12 delstrekninger på strekningene Stavanger-Bergen (E39), Trondheim-Steinkjer (E6), Kristiansand-Stavanger (E39) og Hamar-Otta (E39).
- Vi har bedt om rapporten fordi vi har hatt en mistanke om at Statens vegvesen systematisk planlegger og bygger for smått til at vi skal få en god trafikkavvikling og sikre veger. I tre store prosjekter så får vi bekreftet vår mistanke, sier NHOs administrerende direktør John G. Bernander.
Blir underdimensjonert
For å tilfredsstille krav til 4-felts motorveg, må trafikkgrunnlaget 20 år etter åpningen av vegen overstige 12.000 biler i døgnet (ÅDT). Når det tar opp til 10 år fra trafikkprognosene utarbeides til anleggsarbeidet starter, er det en fare for at vegene blir underdimensjonert. I løpet av denne perioden kan trafikkveksten ha økt så mye at krav til 4-felts motorveg langt på veg er oppfylt før vegbyggingen har startet.
- Jeg forventer at Vegvesenet går gjennom sine regnestykker på nytt, eller enda bedre at de bruker denne prognosen som Oslo Economic har laget, og planlegger firefelts motorvei på alle disse tre strekningene, sier Bernander.