Vegvesenet hadde ute anbud på bygging og ombygging av disse kaiene sommeren 2018, og da var det tenkt at de skulle stå ferdige i juni i år.
Men konkurransen ble avlyst fordi det ikke kunne opprettholdes forsvarlig fergedrift ved å bygge om kaia i Solevåg som planlagt.
Nå skal det i stedet bygges ny kai ved siden av den gamle.
Vegvesenet oppgir at det er felles kostnadsramme for E39 Sunnmøre med sambandene Volda/Folkestad og Solevåg/Festøy. Rammen er knapp. Derfor er tre av fire elementer i dette anbudet tatt med som opsjoner inntil etaten har full oversikt over økonomien.
![Strekningen Hafslund-Dondern er en av de mest trafikkerte innfartsårene til Sarpsborg sentrum.](https://images.gfx.no/130x87/2838/2838423/Rv%252022%2520Hafslund-Dondern.jpg)
Bussene skal kjøre 5 km/t fortere i rushet etter prosjekt til over 300 mill.
Solavåg fergekai
Eksisterende kai, bås og bru er i dårlig forfatning og lar seg ikke bruke av nye fartøy med elektrisk drift. Byggherren har valgt å bygge en ny, litt vinklet kai ved siden av den gamle. Fergedriften kan gå som normalt fra gamlekaia i anleggsperioden.
Det skal fylles ut i sjø for å utvide landområdet, og det skal lages nye oppstillingsfelt for
fergekøen. Etter ferdigstilling er det opsjon på å rive gamlekaia.
![Administrerende direktør og grunder Tom Einar Jensen og kommunikasjonssjef Hilde Rønningsen i Freyr Battery. Foto fra en tidligere anledning i pilotfabrikken til Freyr i Mo i Rana.](https://images.gfx.no/130x87/2844/2844751/NTB__Rx23k1PdJQ.jpg)
Tom Einar Jensen: Ingen konflikt bak Freyrs sjefsbytte
Festøy fergekai
Denne jobben er også en opsjon.
![HP Norge](https://images.gfx.no/80x/2757/2757793/hp%2520logo.png)
![](https://images.gfx.no/cx0,cy1244,cw8192,ch2731,2000x/2848/2848258/hp_day4_roz_ambiente_maja_0384_shot_086%2520(1).jpg)
Her er eksisterende betongkonstruksjoner på B-kai i dårlig forfatning. Alt i betong rives og erstattes med ny konstruksjon. Fergedrift skal foregå fra A-kai både i anleggstida og framtida. B-kaia blir liggekai/reservekai. Det er med ytterligere en opsjon på forlenging av piren.
Avhengig av økonomien er prioriteringsrekkefølgen på utløsing av
opsjonene slik:
1. Ny B-kai på Festøy
2. Ytterligere forlenging av B-kai på Festøy og/eller riving av gamlekaia i Solavågen
Startdato for hovedprosjektet er tenkt 22. oktober, og ferdigstilling er satt til 3. desember 2021.
Hvis opsjonene blir løst ut, ser fristene slik ut:
- Ny B-kai på Festøy: 1. juli 2022
- Forlenging av B-kaia på Festøy: 29. september 2022
- Riving av gamlekaia i Solavågen (om opsjonen for forlenging av Festøy ikke utløses): 29. september 2022
- Riving av gamlekaia i Solavågen (om opsjonen for forlenging av Festøy utløses): 28. november 2022
Dette er en konkurranse med forhandlinger, og byggherren planlegger å velge ut mellom tre og seks kvalifiserte leverandører som vil bli invitert til å inngi tilbud og delta i forhandlingene.
![Innovasjon Norge](https://images.gfx.no/80x/2828/2828923/df17d6fe-c2a4-45b1-ada6-7cd31fc3c531.png)
![Derfor har norske bedrifter et unikt forsprang i India nå](https://images.gfx.no/1000x333/2846/2846314/image.png)
Tilbudskonferanse blir på Skype 29. mai.
Frist for å gi tilbud på oppdraget: 22. juni.