STATENS VEGVESEN

Vegvesenet har fått på plass koronapunkter i utbyggingskontraktene

Statens vegvesen legger opp til tettere dialog med entreprenørene i de nye koronatilpassede utbyggingskontraktene.

Bettina Sandvin er avdelingsdirektør for kontrakt og marked i Statens vegvesen,
Bettina Sandvin er avdelingsdirektør for kontrakt og marked i Statens vegvesen, Foto: Statens vegvesen
Jarle SkoglundJarle SkoglundJournalist
31. mars 2020 - 09:07

Koronasituasjonen har skapt stor usikkerhet i anleggsbransjen. Det er særlig store valuta og prissvingninger og bemanningssituasjonen som skaper utfordringer. Sist uke varslet Vegvesenet endringer i kontraktene med nye koronabestemmelser for å redusere denne usikkerheten. Nå er dette på plass.

Modell av Tørrfjordelva bru i prosjektet Megården-Sommerset.
Les også

Italiensk entreprenør fikk ikke konkurrere om norsk milliardprosjekt. Går rettens vei

Justerer konkurransegrunnlaget

– For å håndtere usikkerheten CoVid-19 forårsaker underveis i gjennomføringen, gjøres det endringer i konkurransegrunnlaget, sier Bettina Sandvin, avdelingsdirektør for kontrakt og marked i Statens vegvesen, utbygging i en pressemelding.

Hun mener det er avgjørende å ta hensyn til den usikre situasjonen og de anbefalinger og tiltak som til enhver tid foreligger knyttet til CoVid-19 når vegvesenet går ut med nye kontrakter.

– Vi forventer at entreprenørene tar hensyn til disse tiltakene når de leverer tilbud. Derfor er det viktig at entreprenørene har priset inn eventuelle konsekvenser av tiltak som er iverksatt på tilbudstidspunktet, eller tiltak som han vil innføre i løpet av kort tid, sier Sandvin.

Bjørn Laksforsmo, direktør i drifts- og vedlikeholdsdivisjonen i Vegvesenet, sier systemet de har brukt 16 millioner kroner på aldri var i reell drift hos Vegvesenet. Her fra da Vegvesenet holdt frokostmøte om grønn asfalt i mai.
Les også

Vegvesenet: Brukte 16 mill. på IT-verktøy – nå skrotes det

Innfører «nullpunkt»

Vegvesenet vil så lenge koroanasmitten varer stille endrede krav til entreprenørens tilbud. Vegetaten forsøker gjennom kravene som stilles til tilbudet å definere et «nullpunkt» for å vurdere hvilke konsekvenser CoVid-19 kan gi i kontraktgjennomføringen.

– Det er viktig at leverandørene gjør seg flid i utarbeidelsen av dette tilbudet da det vil bidra til å redusere risikoen for konflikter på et senere tidspunkt, sier Sandvin.
For å få et best mulig omforent «nullpunkt» vil Vegvesenet i økende grad gjennomføre konkurranser med forhandling for å kunne snakke med tilbyderne om hvordan CiVid-19 påvirker tilbudet.

Denne typen skilt har du kanskje sett så mange ganger at du ikke tenker over hva det varsler. I hvert fall sier Sintef-forsker Lillian Hansen at testing av både dette og blinkende skilt har vist lav effekt.
Les også

Forskere vil gjøre det mindre sannsynlig at du treffer en elg

Tidsfrister og prissvingninger

Vegvesenet har også utarbeidet en egen koronabestemmelse til kontraktene. Denne beskriver hvordan partene kan regulere både tidsfrister og vederlag knyttet til store prissvingninger i materialkostnad.

– Vegvesenet og entreprenørene har et felles ansvar for å redusere negative konsekvenser for den annen part. Det er derfor svært viktig at partene holder hverandre daglig oppdatert i de perioder hvor korona påvirker kontraktgjennomføringen, sier Sandvin.

I tillegg gjøres noen mindre generelle tilpasninger, som for eksempel at vi som hovedregel vil utbetale forskudd; at møter gjennomføres digitalt, og at CoVid-19 skal være tema i alle møter, planer og rapporteringer.

– Vi beholder de aller fleste bestemmelsene i kontraktene våre som de er, men med noen små justeringer. I alle konkurransegrunnlag vil endringer som er gjort på grunn av CoVid-19 merkes med gule markeringer slik at det skal være enkelt for tilbyder å få oversikt over dette, sier Sandvin.

Kjell Inge Davik er utbyggingsdirektør i Statens vegvesen.
Les også

Vegvesenet: : Opprettholder avvisning av italiensk entreprenør

– Tar samfunnsansvar

Bygg og -anleggsbransjen sysselsetter 300.000 årsverk. Samtidig er Vegvesenet Norges største byggherreorganisasjon.

– Det er viktig at vi tar vårt ansvar for å skape forutsigbarhet og mulighet for å håndtere usikkerhet i kontrakt.

Det pågår nå flere initiativer på tvers i bransjen for å se på muligheter for å lage felles kjøreregler. Det kan bli endringer i vår koronatilpassing fremover som følge av dette, sier Sandvin.

Verdens første skipstunnel kan være ferdig i 2030 dersom dagnes tidslinje følges. Skip på opptil 20.000 bruttotonn kan seile gjennom den 1,7 kilometer lange tunnelen.
Les også

Stad skipstunnel legges snart ut på anbud

Les mer om:
Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.