Det danske selskapet meddelte 11. oktober at de gikk til retten med en såkalt rekonstruksjonsbegjæring – og stanset derfor arbeidene umiddelbart.
- Vi har hatt møte med selskapet og en rettslig utnevnt advokat. Den løsningen som selskapet har skissert for våre kontrakter og anlegg var uakseptabel og vi har nå startet prosessen med å si opp alle kontraktene, sier direktør Lars Erik Hauer iStatens vegvesen.
Kontraktstatusen på de ulike anleggene varierer – og dermed blir konsekvensene også ulike.
![HP Norge](https://images.gfx.no/80x/2757/2757793/hp%2520logo.png)
![](https://images.gfx.no/cx0,cy1244,cw8192,ch2731,2000x/2848/2848258/hp_day4_roz_ambiente_maja_0384_shot_086%2520(1).jpg)
- Vi benytter oss nå av de mulighetene som ligger i anskaffelsesreglene til å få satt på nye krefter. Vi håper å få på plass nye elektroentreprenører raskt slik at forsinkelser og andre konsekvenser blir så små som mulig, sier Hauer.
KB Electrotech AS har elektroarbeider på sju av Vegvesenets veganlegg. Kontraktene varierer mye i omfang og status:
- E6 Boksrud – Minnesund
- Rv. 13 Vallaviktunnelen (Hardangerbrua)
- E39 Hjartåbergatunnelen
- Rv. 60 Røyr – Hellesylt
- Strindheimstunnelen på E6 Trondheim – Stjørdal
- Rv. 70 Oppdølsstrandatunnelen
- Fv 78 Halsøya – Leirosen.
Den danske ordningen med rekonstruksjonsbegjæring kan sammenlignes med den norske ordningen med gjeldsforhandlinger.