Vegene som blir stengt er Sundbyvegen bru på fylkesveg 507, Fjell-Leet bru og Blakkesrud bru. De to sistnevnte står begge på privat veg.
– Vi ønsker å prioritere sikkerheten og gjør det vi nå kan for å være sikker på at disse bruene ikke har redusert bæreevne som kan utgjøre en fare. Vi er nødt til å bruke noe tid på å få mer fakta på bordet før vi ser om det er nødvendig å gjøre tiltak og eventuelt hva det blir, sier avdelingsdirektør Nils Audun Karbø i Statens vegvesen.
Onsdag ettermiddag kollapset en limtrebru over nye E6 ved Sjoa i Gudbrandsdalen da en tømmerbil med last som vegde 31 tonn kjørte over den. Tømmerbilen falt mellom sju og åtte meter rett ned da brua knakk nesten på midten.
Fredag opplyste Statens vegvesen at brukollapsen skyldtes en alvorlig prosjekteringsfeil.
Feil i beregningsgrunnlaget
Vegvesenet opplyser nå at det også er oppdaget en feil i beregningsgrunnlaget for Sundbyveien bru på fylkesveg 507 i Dal i Akershus.
– Denne brua ble satt opp i 2011. Vi har i dag gjennomført en visuell inspeksjon av brua. Basert på våre egne inspeksjoner og informasjon fra blant andre konsulentselskapet Sweco har vi valgt å stenge brua midlertidig, sier Karbø i Statens vegvesen.
Denne brua og de to andre som nå skal stenges har tilsvarende konstruksjonsprinsipp som brua ved Sjoa, og vegvesenet vil gjennomføre ytterligere kontrollberegninger av disse tre bruene.
– Det er ennå for tidlig å si nøyaktig hva feilen i beregningsgrunnlaget for Sundbyvegen har å si for bæreevnen for brua. Inntil vi har mer fakta på bordet, velger vi å stenge brua midlertidig, sier Karbø.
Undersøker sju bruer
Statens vegvesen har også bestemt å undersøke ytterligere sju trebruer på Østlandet. Disse bruene er også fagverksbruer i tre, men har en annen teknisk løsning enn brua ved Sjoa.
Dette dreier seg om tre bruer i Hedmark, to i Akershus, en i Oppland og en i Østfold.
– Så langt har vi ingen indikasjoner på at det er feil på disse trebruene. Men for å være på den sikre siden, velger vi likevel å ta en grundig gjennomgang av disse bruene, forteller seksjonsleder Jon Henning Prestegård i Bruseksjonen i Statens vegvesen Region øst. (©NTB)