Statens vegvesen tilbakeviser at veietaten vil droppe arbeidet med å bygge ny riksvei 4.
– Tvert imot gir vi nå mer gass på arbeidet for å videreføre byggearbeidet på rv. 4 Hadeland. Samtidig går vi videre med å planlegge ny riksvei.
Det sier utbyggingsdirektør Kjell Inge Davik og direktør for Transport og samfunn, Per Morten Lund, i en melding Vegvesenet har sendt ut. De beskriver følgende status for byggingen av første etappe av veiprosjektet, og planleggingen av etappe to:
- Vegvesenet har meldt fra til Samferdselsdepartementet om at de er klare til å lyse ut Riksvei 4 Hadeland som et av tiltakene for å holde hjulene i gang når anleggsbransjen er bekymret for lediggang.
- Vegvesenet venter nå på at Stortinget skal få en sak på bordet slik at det kan vedta opplegget for finansiering av etappe 2 av riksveg 4 Hadeland.
- Vegvesenet ser også på løsninger for å redusere planleggingstiden for ny Riksvei 4 på strekningen Oslo grense-Mjøsbrua.
Ønsker kortere planleggingstid
Vegvesenet skriver at etaten er i gang med å se på løsninger for hvordan planleggingstiden for ny riksvei 4 fra Mjøsbrua til Oslo grense kan reduseres på oppdrag fra vegdirektør Ingrid Dahl Hovland.
Trafikkbildet på riksvei 4 er komplisert på deler av strekningen hvor dagens riksvei både er gjennomkjøringsvei og hovedvei.
Vegdirektøren i møte om Riksvei 4
Han understreker at Vegvesenet er opptatt av å ha en tett dialog med kommunene, fylkeskommunen og næringsinteresser langs riksveien.
– Vi skal derfor ha et møte med Stor-Oslo nord i neste uke om det videre arbeidet med Riksvei 4, sier Lund.
I dette møtet stiller Vegvesenet topptungt med blant annet vegdirektør Ingrid Dahl Hovland, utbyggingsdirektør Kjell Inge Davik og Per Morten Lund, direktør i Transport og samfunn.