Det melder Østlandet Blad.
I november ble det avdekket alvorlige mangler i vintervedlikeholdet i Follo. Da begynte varsellampene å lyse hos Statens vegvesen.
Flere brudd
I et varsel på 29 sider, går det frem at det er begått bevisst juks med dobbel GPS i en brøyteenhet, betaling for strøarbeid som umulig kunne vært utført, og brøytesjåfører som har kjørt langt over avtalt brøytehastighet som er 40 kilometer i timen. Det er også avdekket at deler av brøytebilmannskapene på E6 har manglet førerkort.
Rettet opp
Daglig leder i Veidrift AS, Frank Stabu, sier til Østlandets Blad at de har rettet opp mange av forholdene. De har også sagt opp en leverandør som skal stå bak mange av de omtalte bruddene. Hva angår feilfakturering er dette snakk om en tastefeil, som ville blitt oppdaget i gjennomgangen på slutten av sesongen.
Stabu har gitt et utfyllende svar på epost til Østlandets Blad.
Driftskontrakten mellom Vegvesenet og Veidrift AS går fra september 2015 til august 2020.