Klagefristen går ut 1. desember. Konkurransen er utrolig jevn jevn. Da anbudene ble åpnet, var det mindre enn fire promille som skilte de to laveste. Nest lavest lå Roxell Group fra Stavanger som ville ha 268,369 millioner kroner for jobben.
Dette firmaet har inntil videre Norges største elektrokontrakt på vegsektoren. Den ble signert i april i år og er på 258 millioner kroner. Den gjelder elektro- og SRO-installasjoner i Ryfylketunnelen, som inngår i samme prosjekt som Eiganes- og Hundvågtunnelen.
Eiganestunnelen blir 3,7 km lang. Den skal lede E39 utenom Stavanger sentrum. Hundvågtunnelen er en 5,6 km lang undersjøisk tunnel som inngår i Ryfast (Ryfylkes fastlandsforbindelse). Begge tunnelene får to løp.
Oppdraget som Bravida får hvis ingen klager, omfatter blant annet legging av 469 km kabler, 35 km jordledninger, 3 900 lysarmaturer, 840 ledelys, 190 nødstasjonskap, 22 UPS, 560 fullgrafiske skilt, 450 belyste opplysningsskilt, 240 overvåkningskameraer, 11 hovedfordelinger og 11 nødstømsfordelinger. Norconsult har utført prosjekteringen.
Vegvesenet regner med gjennomslag i Eiganestunnelen innen året er omme. I løpet av neste år blir Hundvågtunnelen ferdigsprengt.
Hovedentreprenørene må være ferdige med sitt arbeid høsten 2018. I april året etter må også elektroentreprenøren være ferdige. Deretter følger en omfattende testing av utstyret. Høsten 2019 blir både Eiganestunnelen og Ryfast tatt i bruk, hvis alt går som det skal.