Vegvesenets valg av entreprenør vil neppe forårsake sterke reaksjoner. Ved anbudsåpningen hadde Implenia en ledelse på over 100 millioner kroner. Kontrollregnningen førte bare til minimale justeringer av anbudssummene.
Entreprisen omfatter driving og sikring av den 2,1 km lange Råtunnelen på E39, og den 1,7 km lange Søråstunnelen på riksveg 580. Begge tunnelene får to løp.
Fire korte dagsoner inngår i entreprisen, tre på E39 og en på riksveg 580. På en av dagsonene skal det etableres to planskilte kryss. Det skal også drives en halvannen kilometer lang vanntunnel med profil T5. Denne skal føre vann til Nordåsvannet fra et lavbrekk i Råtunnelen.
Krevende tunneldrift
En kontraktsum på nesten halvannen milliard kroner for denne jobben kan virke høyt, men prosjektleder Sverre Ottesen i Statens vegvesen er ikke sjokkert.
- Tunneldriften blir krevende. Det er liten overdekning og tett bebyggelse over tunneltraséene. En av tunnelene skal gå over en avløpstunnel og under en bybanetunnel. Det blir strenge restriksjoner på anleggsdriften. Mellom kl. 22 og kl. 7 må det være stille, sier han.
- Hvordan vil trafikantene merke anleggsvirksomheten?
- Det er vanskelig å si, men det er grunn til å tro at køene kan bli en god del lengre enn i dag. Ringveg vest som åpnes til høsten, kan bidra til å gjøre situasjonen lettere.
Stort masseoverskudd
- Blir det stort masseoverskudd fra tunneldriften?
- Ja, vi får et overskudd på ca. en million tonn. Alt skal dumpes i Liavannet. Vi skal fylle opp til kote -4, ser Sverre Ottesen.
Den som får kontrakten, får mange delfrister å forholde seg til, men bare en av dem angår trafikkavviklingen. Ingen utgangen av 2020 må Råtunnelen på E39 være ferdig. Trafikantene vil trenge den som omkjøringsveg når riksveg 580 blir midlertidig stengt i forbindelse med driving av Søråstunnelen. Et år senere skal den nye E39 mellom Rådal og Svegatjørn være ferdig.