Hovedhensikten med Skråveien er å avlaste boligområder og bygater for gjennomgangstrafikk. Spesielt tungtransport til og fra Lundevågen industriområde har vært en belastning for Farsund.
I dag må man kjøre gjennom sentrumsgater og boligområder vest for sentrum for å komme til Lundevågen. Når Veidekke har fullført jobben, vil vegen gå helt utenom de vestlige boligområdene. Trafikk som kommer fra eller går mot øst vil fortsatt gå innom sentrum, men trafikkbelastningen for gatene vil bli vesentlig redusert. Trafikken i den andre retningen vil gå helt utenom sentrum. Trolig vil flere velge det vestlige alternativet når Ravneheitunnelen på riksveg 465 blir ferdig senere i år.
Veidekkes kontrakt omfatter omlegging av fylkesveg 681 over en strekning på 1,3 km og riksveg 43 over 450 meter, pluss anlegg av 1,6 km ny gang/sykkelveg og ca. en kilometer nye vegtilslutninger. De totale kostnadene for prosjektet er beregnet til 140 millioner kroner.
I den nye fylkesveg 681 inngår det en 270 meter lang fjelltunnel med to portaler med en samlet lengde på 80 meter. Videre skal Veidekke sette opp 1 000 kvm støttemurer, støpe tre lange underganger og en kort bru, og legge om kabler og ledninger. All massen fra tunnelen vil gå med til anlegget.