Statens vegvesen ønsker et strengere regelverk som ansvarliggjør dem som kjøper transport.
Kun tre prosent av alle vogntog blir kontrollert på grensen.
– Vi ønsker et regelverk som ansvarliggjør dem som kjøper transport. De må sørge for at vogntogene de bruker er utrustet til å sikre trygg transport, sier Atle Joakimsen, regiondirektør i tollvesenet i Troms og Finnmark til NRK.
- Mens vogntoget kjører: Denne løsningen kan avsløre dårlige dekk
Har økt antall kontroller
Statens vegvesen har økt antall kontroller ved norske grenseoverganger etter flere alvorlige ulykker med utenlandske vogntog, skriver kanalen.
Ifølge Norges Lastebileierforbund blir kun 3 av 100 utenlandske vogntog på vei inn i Norge kontrollert.
– Det er altfor få som blir kontrollert. Men vi har forståelse for at dette er et svært manuelt arbeid som krever mye ressurser, sier administrerende direktør Geir A. Moe i Norges Lastebileierforbund.
Moe sier at de ser en økning i juks, blant annet med lønn og hviletid for sjåførene.
- Flere kom til kontroll med tynnslitte dekk: 35 vogntog fikk kjøreforbud ved Svinesund
Folk vil ha kraftigere lut mot farlige vogntog
Kravene til vogntog på norske vinterveier må skjerpes, mener 83 prosent av de spurte i en spørreundersøkelse NAF har fått utført.
Over halvparten er ikke fornøyd med myndighetenes kontroll med vogntogene, og hele 74 prosent mener norske firmaer som kjøper transporttjenester har ansvar for tilstandene til vogntogene som blir brukt.
– Folk ønsker at politikerne og veimyndighetene tar i bruk kraftigere lut enn de gjør i dag for å få farlige vogntog bort fra veiene. Vogntogene gir en uakseptabel utrygghet langs veien, sier kommunikasjonssjef Camilla Ryste i bileiernes interesseorganisasjon NAF.
45 prosent av de over 1.000 spurte sier de i vinter har sett vogntog som står fast eller har kjørt ut. Undersøkelsen er utført av InFact for NAF.
Det er få som mener at sjåføren alene har ansvar og bør straffes når kjøretøyet ikke er vinterskodd, bare 7 prosent. 40 prosent mener firmaet bør straffes.
- Lastebileiere og -sjåfører mener transportkundene har et juridisk ansvar: – De som kjøper tungtransport tenker mer på pris enn sikkerhet