Utstyret som trengs for å utløse skredene skal plasseres på 13 steder som Vegvesenet har valgt ut langs fylkesveg 53.
Flere systemer for skredutløsning er utviklet. Leverandørene står fritt til å velge hvilket de vil gi pris på.
Entreprisen omfatter ikke bare leveranse, men også installasjon av utstyret og opplæring. I tillegg er det en opsjon på drift og vedlikehold i fem år.
Kontrollert utløsning av snøskred har vært gjennomført i flere land, blant annet ved alpinanlegg i Mellom-Europa, men i Norge er dette noe nytt.
- Dette er første gang vi går ut på markedet og ber om pris. Tidligere har vi igangsatt to forsknings- og utviklingsprosjekter, sier geolog Njål Farestveit i Statens vegvesen. - Det ene er på fylkesveg 53 mellom Tyin og Årdal. Det ble gjennomført i perioden 2010-2012. Her har vi benyttet et system utviklet av Wyssen i Sveits.
- Systemet består av master med en høyde på minimum 8 meter. På hver mast er det montert et magasin med 12 ladninger, hver med 5 kg sprengstoff. Ladningene kan fjernutløses enkeltvis.
- Det andre prosjektet blir nå gjennomført ved fylkesveg 883 i Alta. Her har vi brukt et system som er utviklet av Gazex. Det er basert på rør som monteres i fjellsiden. Fra røret går det en slange til et gasslager. Ved fjernutløsning kan man få propan og oksygen til å blande seg i røret. Det fører til en eksplosjon som utløser snøskred. Fra hvert gasslager kan det går slanger til flere rør, sier Njål Farestveit.
Den som får kontrakten må montere utstyret før neste vinter.