Oppgaven består i å foreslå og utvikle en løsning for kryssing av Sognefjorden med en flytebru eller rørbru eller kombinasjon av disse. Alle søkere som har nødvendig kompetanse og kapasitet slipper gjennom nåløyet i første omgang.
Kvalifikasjonene til søkerne vil bli vurdert av Fjordkrysningsprosjektet, som ledes av Lidvard Skorpa i Statens vegvesen Region vest. Han regner med at alle søkerne skal være vurdert før jul.
Maksimalt 12 forslag
Hver av de utvalgte deltagerne må legge fram to forslag til krysning av fjorden. I første halvdel av februar vil det blir avgjort hvilke forslag som går videre til neste runde, som består av konkurransepreget dialog mellom deltagere og oppdragsgiver. Maksimum 12 forslag blir valgt ut.
Den første dialogfasen avsluttes før påske. I mai blir det ny utvelgelse. De som slipper gjennom det nåløyet, skal legge fram sine vurderinger i begynnelsen av november. Innen året er omme vil Vegvesenet avgjøre om en fast forbindelse over Sognefjorden er gjennomførbart.
Kan bli hengebru
Bruløsningene som skal vurderer må krysse fjorden like ved fergesambandet Oppedal-Lavik på E 39. Skorpa understreker at det ikke nødvendigvis betyr at en eventuell rørbru eller flytebru må bygges der.
- Sognefjorden brukes bare som et eksempel. Hvis vi kan krysse Sognefjorden, kan vi krysse hvilken som helst fjord. Den er spesielt godt egnet som eksempel fordi den trafikkeres av høye cruisebåter som ikke må hindres av brua. Det er heller ikke sikkert at en eventuell fast forbindelse blir en rørbru eller en flytebru. Hengebru kan også bli aktuelt, men den muligheten vurderer Vegvesenet selv, sier Livard Skorpa.