Brubyggingen kom i gang 12. august. Den gamle overbygningen er allerede revet. Den besto av stålbjelker og tredekke. Den kunne holdt i mange år tid, hvis trafikken ikke hadde økt, men det gjør den. Kleivi Industripark som ligger på nordsiden av elva, skal utvides, og det kan bare skje på sørsiden av elva. Dermed blir det mye tungtrafikk på brua.
Øynebrune heter brua som blir nesten helt ny. Navnet er et resultat av spesielle bøyningsformer i hallingsdaldialekten, og har ingen ting med brune øyne å gjøre. Øybrua hadde navnet blitt med mer tradisjonell bøyning.
Øynebrune får en lengde på 43 meter fordelt på tre spenn. Bredden blir fire meter. Valget av entreprenør overrasket ingen, Veidekke var eneste anbyder. Kontrakten omfatter riving av landkar og overbygning på den gamle brua, rehabilitering av pilarene, støping av nye landkar og bygging av ny overbygning, som består av to parallelle stålbjelker og et betongdekke.
Rehabiliteringen av pilarene omfatter fjerning av dårlig betong og påføring av sprøytebetong. Stålarbeidet har Veidekke satt bort til Tunhovd mekaniske AS fra Nesbyen.
Den opprinnelige brua ble bygd i forbindelse med kraftutbygging. Etter at utbyggingen ble fullført er brua brukt som adkomst til hytter og til tømmertransport. En annen bru en kilometer oppstrøms brukes som erstatningsbru mens Øynebrune blir bygd om. Den kan ikke brukes som permanent adkomst til den nye delen av industriområdet fordi avkjøringen fra riksveg 7 er for farlig, etter Vegvesenets vurdering.
Den nye Øynebrune skal være ferdig innen 1. desember. Brua er prosjektert av DBC-Bygg på Gol. De totale omkostningene for fornyelsen av brua vil komme på rundt 7,5 millioner kroner. Hele beløpet dekkes av Kleivi Industripark som eies av kommunene Ål og Hol.