Konkurransen er jevn blant de beste. Huser Entreprenør fra Gjerdrum ligger på andreplass med 20,684 mill., fulgt av Agro Anlegg fra Ås (21,190 mill.) og Mini Snø og Graveservice fra Oslo (22,149 mill.).
Videre nedover listen er det ikke like jevnt. Brødrene Nordahl fra Eidsvoll er nr. 5 med 24,986 mill., Billerud & Løhren fra Eidskog er nr. 6 med 26,908 mill., og Team Bane fra Skedsmo er nr. 7 med 31,588 mill.
Kulvert må forlenges
Oppgaven består i å legge gang/sykkelveg langs fylkesveg 175 over en strekning på halvannen kilometer. Det søndre endepunktet ligger like ved avkjøringen til Haga stasjon, det nordre er krysset hvor fylkesvegene 175 og 478 møtes.
På det aller meste av strekningen blir det en tre meter bred gang/sykkelveg som blir skilt fra kjørebanen med en like bred rabatt. Bare lengst i nord blir det en kort strekning med fortau for å spare bebyggelsen.
Konstruksjoner blir det lite av på strekningen. En av oppgavene entreprenøren får, blir å forlenge en kulvert som fører elva Evja under fylkesveg 175 og Kongsvingerbanen. Forlengelsen er nødvendig for få plass til gang/sykkelvgen ved siden av kjørebanen. Kulverten består av et 1 200 mm rør som går gjennom en fylling.
Mye grunnavståelser
Det skal også anlegges to korte samleveger som erstatning for direkte avkjørsler fra fylkesvegen. De skal ligge på samme side som gang/sykkelvegen. Videre omfatter entreprisen bygging av en støttemur, legging av en vannledning og oppføring av støyskjermer og veglys.
Prosjektet har en kostnadsramme på 38 millioner kroner. Mye grunnavståelser fra tomtene langs fylkesvegen er en av årsakene til den store forskjellen mellom kostnadsramme og laveste anbud.
Det islandske firmaet Verkis har prosjektert gang/sykkelvegen, som skal stå ferdig 25. november 2016.